Každý z nás sní o zdravých, zářivých a krásných lokýnkách. O vlasech, které by byly skutečnou korunou krásy! Vypadávání vlasů je však problémem mnoha. Otázka, co na vypadávání vlasů trápí miliony lidí po celém světě. Přestože padání vlasů nebolí, může jít o stresující zážitek, pokud vám dennodenně vypadne množství vlasů. Obzvlášť, pokud jde o vypadávání vlasů u žen. Žádná žena nechce zůstat plešatá. (Muži plešatost jakžtakž akceptují jako přirozený důsledek stárnutí.) Navíc, nikdo nechce vypadat staře již v mladém věku.

Jak často jste si kontrolovali hřeben nebo kartáč na vlasy, které byly plné vlasů, a dělali si přitom starosti?

Vlasy vám mohou padat i během jejich ošetřování, při aplikaci olejů či během šamponování. Normálně je, pokud vám denně vypadne přibližně 100 vlasů. Pokud vám ale vypadne vlasů více, považují to lékaři už za závažné padání vlasů.

Než si řekneme o tom, co na vypadávání vlasů zabírá a jaké jsou vlastně příčiny padání vlasů, řekneme si o několika mýtech o vypadávání vlasů u žen.

Mýty oo tom, proč vypadávají vlasy

Mýtus 1: Problém bude ve vašich genech

Aby bylo jasné, vypadávání vlasů u žen neznamená, že je něco špatného v rámci vašich dvou chromozomů „X“. Stále jste žena a je třeba, abyste tomu věřili.

Mýtus 2: Příliš často si myjete vlasy

Pokud vám to příště někdo udá jako příčinu padání vlasů , klidně se mu zasmějte. Mytí vlasů, pokud není nutné, může vlasy vysušit, takže zůstanou křehké. Určitě ale není příčinou vašeho nadměrného padání vlasů.

Mýtus 3: Česání a kartáčování

Ne, z česání nebudete plešatá. Pokud se budete česat příliš, budou vaše vlasy krepatějící. Ale neoplešatiete. A rozhodně si, při česání s mírou, nevytrhne vlasy z hlavy.

Mýtus 4: Barvení vlasů a vlasové kúry

Ženy rady mění a vytvářejí nové účesy. Takže si je barví a dělají trvalou a narovnávají, jak a kdy chtějí. Nemusíte s tím přestávat. Pokud nejste na padání vlasů náchylná, tak vám tyto procedury extrémně padání vlasů nezpůsobí.

Mýtus 5: Holení hlavy

Oholte si hlavu, pokud chcete. Ale pokud si myslíte a očekáváte, že po narostení budou vaše vlasy hustší, budete zklamaná .

Co je skutečnou příčinou vypadávání vlasů u žen?

1) Dědičné faktory

Nejčastější příčinou, která vede k předčasnému plešatění, jsou hormony. Většinou jde o dědičný zdravotní problém, kterému se říká mužské vzorové plešatění nebo ženské vzorové plešatění . Podle výzkumů jsou u mužů i u žen za některé typy trvalé ztráty vlasů odpovědné pohlavní hormony. Tento model je však častější u mužů. Příznaky tohoto druhu padání vlasů se mohou začít pubertou. Řídnutí vlasů může být prvotním příznakem a může to skončit až předčasnou plešatostí už ve třiceti letech. Takový stav řadíme mezi dědičné onemocnění. Pokud trpěl otec nebo dědeček plešatostí, budou i syn (a dcera) náchylnější k předčasnému plešatění.

2) Hormonální změny

Hormonální změny v těle zvyšují citlivost vlasových folikulů, oslabují vlasové kořínky a způsobují padání vlasů. Menopauza, cysty na vaječnících, snížená nebo nadměrná činnost štítné žlázy. Všechny tyto stavy přinášejí změny v hormonální rovnováze, což může nakonec vést k vypadávání vlasů.

3) Těhotenství

Většina žen zažívá během a po těhotenství dehydrataci, únavu a hormonální nerovnováhu. Toto způsobuje zvýšenou citlivost vlasů a vlasových folikulů. Také je zodpovědné za suchou pokožku vlasů. Všechny tyto faktory vedou k chronickému padání vlasů.

4) Fyzický a mentální stres

Přetrvávající nemoci, drastická a nadměrná ztráta hmotnosti a extrémní fyzická práce může způsobit, že se tělo dehydruje a vyčerpá. Následkem může být podvýživa vlasových folikulů, které jsou slabé a způsobují rychlé vypadávání vlasů.

5) Zánět vlasové pokožky

Houbové, bakteriální a virové infekce jako je seboreické dermatitida, psoriáza, plísňové kožní onemocnění vlasové pokožky, to vše oslabuje vlasové kořínky. To má negativní vliv na vlasové folikuly a vede k řídnutí, lámavosti a padání vlasů.

6) Alopecia areata

Alopecia areata je název autoimunitního onemocnění, které aktivuje vlasové folikuly. Toto onemocnění trápí více než 8 milionů lidí na světě. Příčina tohoto konkrétního onemocnění stále není odhalena. Někteří odborníci ale předpokládají, že příčinou této plešatosti jsou vyčerpání, stres a jiné zdravotní poruchy. Pacienti s alopecia areata trpí částečnou plešatost, což může vést později ke kompletně holé hlavě . Muži jsou k tomuto onemocnění náchylnější.

7) Léky a léčba

Určité zdravotní problémy vyžadují určité ošetření či chirurgický zákrok, které je mohou vyléčit. Onemocnění se sice vyléčí, ale vedlejší účinky léků mohou poškodit vlasové folikuly a způsobit rapidně padání vlasů. Ošetření jako chemoterapie k léčbě rakoviny nebo příjem steroidů a léků kvůli tyfu, onemocněním srdce, depresím a podobně jsou známé tím, že jsou zodpovědné za extrémně vypadávání vlasů a to v rozsahu přinášel až plešatost.

8) Hypertyreóza

Hypertyreóza je pravděpodobně nejvýznamnějším faktorem způsobujícím předčasnou plešatost nebo extrémně vypadávání vlasů. Obojí, abnormální stav štítné žlázy s názvem hypotyreóza i hypertyreóza mohou vést k tomuto stavu. Spolu s vypadáváním vlasů může nerovnovážný stav hormonů štítné žlázy způsobovat i jiné zdravotní problémy. K těm běžným patří únava, přibývání na váze či naopak úbytek hmotnosti, zácpa, chronické deprese a výkyvy nálad. Naštěstí lze padání vlasů způsobené nerovnováhou štítné žlázy kontrolovat správnou léčbou.

9) Účesy a úprava vlasů

Nadměrné šamponování, barvení vlasů, upnuté účesy, aplikace chemických přípravků na vlasy, úprava vlasů teplem, to vše může vlasy poškodit a oslabit. Důsledkem je pak padání vlasů.

10) Nedostatek železa, anémie a ztráta krve

Nedostatek červených krvinek v těle nebo anémie, náhlá ztráta krve a nedostatek železa v těle způsobují únavu, slabost, bolesti hlavy a vypadávání vlasů.

11) Nárazové diety a podvýživa

Nedostatečný příjem výživných látek a nezdravé stravování s nevyrovnaným jídelníčkem mohou vyvolat v těle podvýživu. To vede k dehydrataci vlasové pokožky a vlasů a může spustit nadměrné padání vlasů.

12) Chemoterapie

Vypadávání vlasů v důsledku chemoterapie je vedlejším účinkem chemoterapeutické léčby. Chemoterapie ovlivňuje všechny buňky v těle, stejně ovlivňuje řídnutí nebo vypadávání vlasů.

13) Nadměrné ošetřování vlasů

Nic nezůstává bez povšimnutí, a pokud jste to s péčí o vlasy přehnali, spatříte to. Nepřehánějte to se žehlením vlasů či různými kreacemi na hlavě.

Nejdůležitější příčiny předčasného vypadávání vlasů

Běžně udávané příčiny předčasného padání vlasů se liší od člověka k člověku. Někdy se jedná o externí příčiny, například znečištění prostředí. Někdy za nadměrné padání vlasů mohou závažné zdravotní problémy. Jsou základními faktory předčasné plešatosti u většiny pacientů. Vypadávání vlasů u žen iu mužů může způsobit:

  • poškození vlasů kvůli léčbě, kvůli stáčení vlasů nebo kvůli abnormalitám na vlase
  • kožní problémy a infekce způsobující jizvy a rány na vlasových folikulech
  • autoimunitní onemocnění
  • hormonální nerovnováha, například výkyvy hladin hormonů štítné žlázy, příliš mnoho testosteronu
  • nedostatek železa a zinku
  • nedostatek vitamínů, například vitamín B nebo Biotin a jiné vitamíny
  • určité způsoby léčby jako laserová terapie, beta blokátory nebo chemoterapie
  • sexuálně přenosné infekce jako syfilis
  • chirurgické zákroky, porod nebo závažné zdravotní problémy

Druhy léků, které mohou způsobovat řídnutí vlasů

  • antikoagulanty
  • léky na dietu
  • antikoncepce
  • léky na štítnou žlázu
  • chemoterapie
  • acylpyrin a jiné typy nesteroidních protizánětlivých léků
  • ibuprofen
  • léky na vysoký cholesterol
  • léky na vředy

Hlavní příznaky ženského vzorového plešatění

Ženské vzorové plešatění se od mužského vzorového plešatění nápadně odlišuje. Mezi primární příznaky ženského vzorového plešatění patří:

  • Při ženské vzorové plešatosti lze řídnutí vlasů pozorovat hlavně na vrchu a na temeni hlavy. Plešatění se šíří z centra vlasové části.
  • Přední linie vlasů zůstává u většiny pacientek nedotčena.
  • Ztráta vlasů může být akutní, nevede však ke kompletní nebo téměř úplné plešatosti než u mužů.
  • K větší ztrátě vlasů dochází při mytí a česání vlasů.

Pokud jste z jakéhokoliv důvodu vystresovaná , zamyslete se nad meditacemi, jógou nebo hlubokými dechovými cvičeními, protože pomáhají při kontrole nadměrného padání vlasů. A nezapomínejte na dostatečný spánek.

Pozor je třeba dávat i na každý zdravotní problém, který způsobuje závažné a nadměrné padání vlasů, které může vést k plešatosti. Běžným problémem, který se týká mnoha žen, jsou onemocnění štítné žlázy. Mohou vyústit až do rychlého vypadávání vlasů.

Diagnostika a testy

Ženské vzorové vypadávání vlasů se diagnostikuje na základě určitých parametrů. Patří k nim:

  • vyloučení jiných faktorů vedoucích k vypadávání vlasů
  • vzorec a vzhled vypadávání vlasů
  • anamnéza pacienta

Odborníci při diagnostice ženského vzorového plešatění sledují i ​​případné zvýšení hladin mužských hormonů (androgenů). Příznaky jsou následující:

  • abnormální zarůstání obličeje, pupíku a pubické oblasti
  • zvětšení klitorisu a abnormální změny v menstruačním cyklu
  • akné a pupínky

Biopsie kůže se části dělá jako doplňkové vyšetření k odběrem krve. Diagnostikují se tak určité kožní onemocnění, které mohou ovlivňovat vypadávání vlasů.

Co na vypadávání vlasů – jednoduché tipy na zmírnění padání vlasů

Když jsme si řekli, proč vypadávají vlasy, pojďme se konečně podívat, co na vypadávání vlasů může zabrat.

  1. Nejdříve zhodnoťte rozsah padání vlasů.
  2. Najděte oblasti, kde je řídnutí vlasů nejvýraznější.
  3. Snažte se vysledovat, kolik vlasů vám vypadne při každém česání nebo šamponování vlasů.
  4. Požádejte lékaře, aby překontroloval, zda není důvodem pro řídnutí vlasů jiný zdravotní problém. Může jít o infekci, lupus, krevní tlak, cukrovku, atd.
  5. Na rozčesání vlasů byste měli používat hřeben s širokými zuby, na úpravu účesu pak klasický hřeben s hustými zuby. Takto snížíte riziko poškození vlasů a padání vlasů způsobené česáním.
  6. Nejlepší je vlasy neprečesávať za mokra, protože se tím zvyšují šance na lámání a vypadávání vlasů. Nechte, ať proschnout alespoň napůl, až potom je češte.
  7. Netřete si vlasy energicky ručníkem. Povede to pouze k nechtěnému poškození vlasů. Namísto toho ručníkem vodu z vlasů jemně vytlačte. Dostanete tak ven přebytečnou vlhkost.
  8. Hřeben si každý týden omyjte. Pokud se na něj podíváte blíže, uvidíte, že se časem zašpiní. Třeba ho očistit kartáčem, mýdlem a vodou. Špinavý hřeben může také způsobit vypadávání vlasů. Hřeben můžete čistit každý týden spolu s mytím hlavy. Jde o nutné preventivní opatření na kontrolu vypadávání vlasů.
  9. Jednou z nejlepších odpovědí na otázku co na vypadávání vlasů, je ošetřovat vlasy teplým olejem. Tradice olejování vlasů kvůli posílení a udržení jejich přirozené krásy pochází ze starověké Indie. Můžete proto zkusit přírodní produkty, které jsou bezpečné, bez vedlejších účinků a jsou i účinné. Přírodní oleje (kokosový, kanolový, jojobový, sezamový) mohou posloužit na masáž vlasové pokožky. Zmírníte padání vlasů a podpoříte růst nových vlasů. Olej je třeba zahřát na snesitelnou teplotu (nesmí být příliš horký). Pak jej můžete jemně vmasírovat do vlasové pokožky. Masírujte buď přímo prsty nebo použijte vatový tampon. Pak si dejte koupací čepici a nechte působit přibližně hodinu. Po hodině olej z vlasů vymyjte jemným šamponem.
  10. Začněte používat šampony, které jsou bez sulfátů, bez silikonů a bez parabenů. K vlasové pokožce se tak nedostanou chemické látky, které vlasy poškozují. Jsou pak křehké a mnohem náchylnější k lámání. Pokud dokážete odkontrolovat chemické poškození vlasů, je to dobrý krok v prevenci padání vlasů.
  11. Vlasy si myjte přibližně každé tři dny jemným šamponem, abyste odstranili všechen nasbíraný prach, špínu, mastnotu a bakteriální nánosy. Vyhnete se tak padání vlasů kvůli nečistotám na vlasové pokožce a kvůli infekcím.
  12. Nevystavujte vlasy častému chemickému ošetřování, nadměrnému fénování, žehlení nebo barvení. Jsou to všechno externí příčiny, proč vypadávají vlasy.
  13. Upjaté účesy jako těsné koňské ocasy, copánky, používání elastických gumiček, i ony mají negativní vliv a způsobují nadměrné padání vlasů.
  14. Na zmírnění padání vlasů může pomoci stará dobrá cibule.
  15. Vyhýbejte se nárazovým dietám .
  16. Vsaďte na přírodní prostředky na vlasy.
  17. Eliminujte výskyt lupů a jiných infekcí na vlasové pokožce . Používejte šampon proti lupům.
  18. Na zmírnění stresu a napětí, které také mohou za padání vlasů, začněte praktikovat jógu a meditaci.
  19. V případě potřeby se uchylte k mírným lékům.
  20. Na lékaře nebo dermatologa se obraťte, jakmile vám začnou výrazněji padat vlasy.
  21. Možností je například lokální aplikace řidiček na vlasy pro ženy ( Minoxidil či Rogaine ).
  22. Pokud je ztráta vlasů příliš velká, můžete začít používat paruky .
  23. Můžete podstoupit chirurgický zákrok – vlasovou transplantaci . Při této metodě se z krční oblasti odeberou vlasové folikuly a transplantují se na určené místo.
  24. U některých mladých žen lze použít DHT blokátory .
  25. Pro minimalizaci a prevenci padání vlasů je vhodné zdravě se stravovat. Dávejte pozor na vyrovnaný jídelníček. Nedostatek určitých živin v těle bývá často jednou z hlavních příčin pro nadměrné padání vlasů.
  26. Cvičte! Stačí několik jednoduchých cviků, které lze cvičit na inverzním stole. Jsou velmi užitečné pro zvýšení průtoku krve do pokožky hlavy, čímž se podporuje lepší růst vlasů. Nadměrné padání vlasů ale může být častokrát způsobeno dědičností, nesprávným stravováním a stresem. A právě v případě stresu může pomoci právě cvičení. Při cvicích na odbourání stresu dochází k vyšší tvorbě mazu , což je olejnatá látka tvořena vlasovou pokožkou. Promašťuje vlasy a brání je před vysušením. Polohy a cviky, při kterých máte hlavu skloněnou, stimulují buňky na vlasové pokožce. Dostává se k nim více kyslíku díky zvýšenému proudění krve, takže mohou tvořit více mazu.
  27. Externí aplikace různých látek. Vlasům můžete dopřát olejový zábal. Pokud se vám nezamlouvá myšlenka, že byste měli na hlavě lepkavou hmotu (například z mandlového, kokosového, ricinového oleje) po celou noc, můžete zvolit rychlejší cestu. Upozorňujeme však, že v noci byste vlasům a pokožce poskytli dostatek času na vyživení a působení. Lupy a mrtvé buňky se uvolní a ráno je při mytí jednoduše smyjete … pokud vás ani tento argument nepřesvědčil, můžete si olej aplikovat hodinu před koupáním. V tomto případě je vhodnější použít nahřátý olej, tak jednodušší pronikne do pórů a zvýší proudění krve. Ujistěte se, že se olej dostane ke každému pramínku vlasů.
  28. Každodenní šamponování. Otázka, zda je dennodenní šamponování dobrý nápad nebo ne, zaměstnává lidí už léta. Odpověď ale existuje. Jemné šampony vaše vlasy příliš neovlivní. Vše co udělají, je umytí vlasové pokožky, takže je můžete šamponováni denně. Silnější šampony však někdy obsahují chemické látky, které mohou vlasy poškodit. Vždy si zkontrolujte, co šampon, který kupujete, obsahuje. Totéž platí při kondicionér. Ty vytvoří kolem vlasu vrstvu, díky které jsou vlasy zářivé a vyživené. Slouží jako prevence vysušení a lze je používat každý den. Nicméně, ani šampon, ani kondicionér již poškozené vlasy neopraví ani nepodpoří tvorbu vlasů. Na to jsou potřeba jiné faktory.
  29. Správné stravování. Jíst byste měli potraviny bohaté na železo, které obsahují i ​​zinek, vitamin A, B komplex, vitamin C, vitamin E, omega-3 nenasycené mastné kyseliny a proteiny. Takto nebude hrozit jejich nedostatek, zabezpečíte vlasům dostatek hydratace. To znamená zdravější vlasovou pokožku, menší ztrátu vlasů, méně roztřepených konečků . Vlasy budou zároveň husté a silné. Jde o dlouhodobý efektivní způsob, jak vyléčit nadměrné padání vlasů.
    Přidejte do svého jídelníčku mrkev, oves, celá zrna, hnědou rýži, listovou zeleninu, citrusové plody, čočku, sladké brambory, dýňová semínka, ústřice, ořechy, lněná semínka, ryby bohaté na omega-3 nenasycené mastné kyseliny, vejce, fazole, jogurt, nízkotučný sýr.
  30. Bonusová rada na otázku co na vypadávání vlasů … V předchozím bodě jsme se dotkli správného stravování. A při stravě zůstaneme. Protože to, co jíme, má velký vliv na celé tělo a zdraví člověka. To znamená, že jsou ovlivněny i vlasy.
  • Zvýšený příjem ovoce a zeleniny, a hlavně, hodně vody, je pro vlasy přínosem.
  • Nadměrné padání vlasů je naopak způsobeno zvýšeným příjmem mastných jídel, sycených nápojů a velkého množství uhlohydrátů.
  • Strava bohatá na proteiny je pro lepší růst vlasů velmi důležitá. Stejně jídelníček s vysokým obsahem vitamínu E a omega-3, stejně jako omega-6 mastných kyselin, může zastavit nadměrné padání vlasů. Měli byste na to myslet, když budete příště plánovat, co si dáte k obědu.
  • A nezapomínejte pít dostatek vody po celý den, vyplavil z těla všechny škodlivé toxiny.