Skoncujte se stresem už nadobro!

Skoncujte se stresem už nadobro!

Stresující období už zažil snad každý z nás. Stres někdy vytváří v našem těle pocit abnormálního tlaku. Tento tlak může pocházet z různých aspektů každodenního života. Může se jednat například o zvýšené pracovní nároky, období plné změn, hádky nebo finanční problémy…

Během těchto situací se můžeme cítit ohroženi nebo naštvaní a naše tělo jako odpověď vytvoří stresovou reakci. Ta může mít za následek různé fyzické příznaky. Může také vést k intenzivnějšímu emotivnímu prožívání a dokonce umí změnit způsob našeho chování.

Stres nás ovlivňuje mnoha způsoby.

Mírný stres nám může pomoci překonat náročné situace a dočasně zlepší náš výkon. Nicméně dlouhodobý stres může vést k fyzickým problémům. Vystresovaní lidé se velmi často setkávají s trávicími obtížemi (například křeče v břiše, průjem, zácpa), zhoršená imunita nebo problémy s duševním zdravím (například deprese). Z toho vyplývá, že je velmi důležité umět zvládat stres a udržovat ho na zdravé úrovni. Tak zabráníme jeho dlouhodobým špatným účinkům – poškození těla a mysli.




Jak se projevuje stres?

Jelikož stres ovlivňuje náš život, zdraví a celkovou pohodu, je důležité se s ním vypořádat co nejdříve. Na každého působí stres jinak, ale existují i společné znaky, jak ho rozeznat:

  • potíže s koncentrací
  • neschopnost relaxovat
  • podrážděnost nebo časté změny nálady
  • deprese
  • pocity neustálé úzkosti nebo strachu
  • nízké sebevědomí
  • poruchy spánku
  • konzumace většího nebo menšího množství potravy, než je u vás obvyklé
  • zvýšená konzumace alkoholu, tabáku nebo jiných drog
  • zažívací potíže, zejména křeče břicha, průjem a zácpa
  • snížené libido

Jak skoncovat se stresem?

Sepsali jsme několik životně důležitých strategií, které vám mohou pomoci zvládat stres. Tak zabráníte tomu, aby v těle nadělal neplechu.

Poslouchejte své tělo

Měli byste vědět, kdy už je pro vás stres nezdravý. U většiny lidí se mohou začít projevovat jeho první negativní následky v podobě mírnějších forem nepohodlí, například jako bolesti hlavy, zažívací potíže nebo špatný spánek. Už tehdy byste měli zpozornět. Nikdo přece nechce, aby jeho tělo potkaly nepříjemné následky, jako například vředy v žaludku, srdeční choroby a jiné závažné zdravotní problémy. Když pocítíte zmíněné časné varovné příznaky, vyzkoušejte různé relaxační techniky a zastavte chronický stres dříve, než se stane větším problémem.

Nápomocné je i to, že odhalíte původce stresu ve vašem životě. To však není vždy tak jednoduché. Určení zdrojů chronického stresu může být komplikované. Proto si pozorně všímejte řeči vašeho těla.

Hýbejte se

Když jste ve stresu, cvičení a jiná fyzická aktivita je pravděpodobně poslední věcí, na kterou máte chuť. Fyzická aktivita je však velkým pomocníkem při odbourání stresu. Pohyb uvolňuje endorfiny, díky kterým se budete cítit dobře. Také může sloužit jako rozptýlení od vašich každodenních starostí.

Nejúčinnější je pravidelné cvičení po dobu 30 minut. Nicméně pokud jste dosud necvičili, můžete začít i s kratším časem.

Běh, posilování, plavání, bojová umění nebo dokonce i krátká procházka mohou zlepšit náladu a snížit pocity stresu. Podobných aktivit je požehnaně a je z čeho vybírat. Zvolte takovou aktivitu, která se vám nejvíce líbí, protože i mírná fyzická aktivita způsobí zvýšení endorfinů, snížení hladiny kortizolu (stresového hormonu) a má i mnohé další výhody. Zkuste třeba jet do obchodu na kole, použijte schody místo výtahu a pokud nemáte dostatek motivace hýbat se, přizvěte ke své aktivitě kamaráda, se kterým se navzájem můžete povzbuzovat.

Dbejte na životosprávu

Zdravá strava dodává tělu energii na zvládnutí každodenního stresu. Také udržuje stabilní hladinu cukru v krvi, takže nebudete zažívat výkyvy nálady kvůli jeho nízké hladině.

Vynechání jídla nebo konzumace nezdravých potravin mohou přispět k únavě, větší náchylnosti k chorobám, zvýšenému pocitu stresu a ke všeobecnému zhoršení zdraví.

Zkuste snížit množství zkonzumovaného cukru. Dočasná energie, kterou cukr poskytuje, se rychle vyčerpá a často končí náhlým poklesem nálady a energie. Snížením množství cukrovinek ve vaší stravě se budete cítit uvolněnější a budete lépe spát.

Vyvarujte se alkoholu, cigaret a drog. Samoléčba alkoholem nebo drogami může sice poskytnout snadný únik od stresu, ale úleva je jen dočasná. Nevyhýbejte se vašim problémům. Raději se s nimi vypořádejte s jasnou myslí.

Stejně dbejte na dostatek spánku. Spánek nám dodává každodenní energii. Pokud se cítíte unaveni, zvýší se hladina stresu a tak vzniká začarovaný kruh.




Potkávejte se s lidmi

Kamarádi nebo rodina vám mohou podat pomocnou ruku, když ji nejvíc potřebujete. Studie dokazují, že pocit sounáležitosti může snížit riziko vzniku deprese. A mít kamaráda, který vás vždy rozesměje (díky čemuž udělá život zdravějším a méně stresujícím) není k zahození. Proto je třeba pravidelně a osobně se setkávat s rodinou a přáteli. Přiznejme si to… Není mnoho příjemnějších věcí, než trávit čas s jiným člověkem, který vám rozumí a cítíte se s nim v bezpečí.

Více relaxujte

Nenechte se unášet rychlým proudem života až do takové míry, že se zapomenete starat o své vlastní potřeby. Je důležité, aby byla zrelaxovaná vaše mysl a stejně i tělo.

Nepřepínejte se a někdy zkuste zpomalit. Stanovte si priority a naučte se říct ne. Tak budete mít více času na sebe a zjistíte, co je pro vás opravdu důležité.

Péče o sebe je nezbytností, nikoli luxusem! Pokud si pravidelně vyčleníte čas na relax, budete lépe zvládat stresové situace. Proto zahrňte oddechové aktivity do každodenní praxe. Mezi ně patří například meditace, poslech hudby, modlitba a smích… Všechny pomáhají v boji proti stresu. Někdy je přece třeba odpočinout si od všech zodpovědností a dobít baterky.

Rozptylte se

Najděte si čas na nějakou zábavnou aktivitu každý den. Nejlepší jsou takové, které vám přinášejí radost, například hra na hudební nástroj, čtení, chození do divadla, cyklistika či sledování filmů. Podobné aktivity vám mohou pomoci odreagovat se a myslet na něco příjemnějšího. Někdy stačí jen krátká pauza od negativních myšlenek, kdy nepřemýšlíte nad svými problémy. Když se po takovém “odpočinku” znovu vrátíte ke svým starým stresorům, už na vás nemusí mít stejný účinek.

Dívejte se na svět pozitivně

Během celého dne se zkoušejte zamyslet, jakým směrem ubíhají vaše myšlenky. Pokud jsou negativní, zkuste tyto myšlenky přeformulovat pozitivně. Pozitivní myšlení však neznamená, že budete předstírat, že všechno je dokonalé, i když není.

Zkuste být na sebe méně tvrdí a chovejte se k sobě víc mile a v řeči používejte méně negativních výrazů.




Požádejte o pomoc, pokud ji potřebujete

Pokud se vám stres vymyká z rukou a ovlivňuje vaši schopnost pracovat nebo najít potěšení v životě, vyhledejte pomoc lékaře nebo jiného odborníka. Existuje mnoho účinných forem pomoci.

Závěr

Všichni víme, jak nepříjemné je být ovlivněni stresem. V článku jste se dočetli o některých technikách vhodných při jeho zvládání. To nejlepší, co můžete udělat pro své zdraví, je naučit se zvládat těžký stres, vědět jak mu zabránit nebo ho podchytit v časných stádiích. Tak se vyhnete spoustě negativních zdravotních následků.