Jaké věci byste rozhodně neměli říkat u pohovoru?

Kromě předání vašeho životopisu plného překlepů existuje i účinnější způsob, jak zaručeně nezískat pracovní místo – např. zbabrat pracovní pohovor. Je zcela jasné, že někteří lidé opravdu nechápou vážnost konkurzu o práci, a proto dělají bláznivé věci. Zaměstnavatelé, manažeři či jiní “bossové” využívají rozhovor na to, aby posoudili váš zájem o práci, vaše schopnosti, emoční inteligenci a váš postoj. Proto je velmi důležité si uvědomit, že to není jen o tom, co říkáte, ale také jak to říkáte. Váš tón hlasu a řeč těla budou pozorovány, aby se zjistilo, zda jste na danou práci způsobilý.

Abyste to tedy nezpackali na plné čáře a pod tlakem stresu neudělali nic, čeho byste později litovali, přinášíme vám 13 věcí, které byste při zájmu o práci raději říkat neměli.

“Jsem opravdu nervózní.”

Dokonce i když jste nervózní více, než kdykoliv předtím, žádná společnost nechce slyšet, že jste na pochybách o své sebedůvěře. Takže v tomto případě upřímnost není zrovna nejlepším řešením. Předstírejte a máte to!

“Promluvme si o penězích.”

Nikdy nediskutuje o vaší mzdě už na začátku pohovoru. Vaše zaměření na plat může zaměstnavatele přivodit k tomu, že tu práci chcete pouze kvůli penězům – bez jakýchkoliv hlubších důvodů. Stále více a více hledají zaměstnavatelé lidi, kteří si uvědomují hodnotu práce a v tom nejlepším případě – které práce i baví. Jednání o penězích by mělo být provedeno po (nebo až na samém konci) pohovoru.

“Mou největší slabostí je, že se příliš starám / příliš těžce pracuji.”

Je jasné, že byste nikdy neměli jen tak dobrovolně mluvit o svých slabostech, pokud Vás o to zaměstnavatel nepožádá přímou otázkou: “Jaké jsou Vaše slabosti?”

Pokud však již tuto otázku dostanete, vyhýbejte se těmto odpovědím. Každý by mohl mluvit o tom, jak je velmi pracovitý, ale někdy to je ve skutečnosti pouze přetvářka na prvním pohovoru. Skutečně se však raději na pár minut zamyslete nad vašimi opravdovými slabinami a přiznejte si je.

“Opravdu tu práci potřebuji!”

Nedávejte na sobě znát žádné zoufalství. A rozhodně neříkejte, že zoufale potřebujete tuto práci pro vaši špatnou situaci. Zaměstnavatelé si mohou zoufalství vysvětlit jako projev slabosti a nechtějí jen lidi na práci, ale i dlouhodobou kariéru.

“Můj současný šéf / zaměstnavatel je hrozný!”

Nikdy, opravdu nikdy nekritizujte vašeho šéfa nebo firmu. I v případě, že se vás na to zeptají, řekněte ne. Není příjemné to poslouchat, a kromě toho vás to udělá naštvaným, negativním a malicherným. Také to ukazuje na to, že v budoucnu budete pomlouvat i firmu, u které o práci nyní žádáte – a tím pádem je to i test toho, zda budete říkat něco pohrdavého.

“Potřebuji …”

Neřiďte rozhovor o všech vašich potřebách. Je to chvíle, kdy oni mluví o tom, co potřebují a s čím byste jim mohli popřípadě pomoci. Pokud byste mluvili o vašich potřebách, automaticky vás to udělá někým, kdo to táhne velmi vysoko a s kým je výzva pracovat – a to na hned na začátku dobré určitě není.

“Nevíte náhodou, kdy zde skončíme?”

Nikdy byste neměli vzbudit dojem, že spěcháte nebo máte být ještě někde jinde. Pohovor, který by mohl trvat 30 minut, bude trvat 90 minut, pokud půjde vše dobře. A pokud vzbudíte dojem, že máte na práci něco důležitějšího, než je pohovor, pro zaměstnavatele již více uchazečem nebudete.

“Miluji výhody, které nabízíte.”

Nenechte se unést vyprávěním o výhodách, které firma nabízí – i když je to dovolená každý třetí pátek nebo občerstvení zdarma. Znovu – vašemu zaměstnavateli tak utvoříte obraz, že vám záleží více na výhodách než na tom, že přispějete firmě svou pomocí.

“Raději bych neodpověděl.”

I když se vás zaměstnavatel ptá otázky, které vám nejsou příjemné, vždy byste měli odpovědět. I když je otázka nevhodná, či v některých případech extrémní.

Pracovní pohovor není chvíle na hru “bez komentáře”. Bude to vypadat, jako byste spoustu věcí tajili, nebo jako byste nebyli připraveni.

“Kolik placeného volna dostanu první rok?”

Nechcete přece vzbudit dojem, že chcete využít všechny své dny nemoci a vzít si tolik volna, jen abyste se ulili z práce a ještě i za to dostali zaplaceno. Nechte tyto věci a neptejte se na ně, dokud sám zaměstnavatel nezačne debatu o benefitech.

“N … d … p ….”

Je to samozřejmé, že byste neměli používat žádné nadávky nebo slang jen proto, abyste vyzněli autenticky. Vzbudíte jen dojem, že vaše komunikační schopnosti jsou na velmi špatné úrovni.

Nikdy nenadávejte. Nikdy. Dokonce ani tehdy, když je pohovor na konci a s (budoucími) kolegy si připíjíte. I když ostatní nadávají, nemusíte se hned přidat a držte se hesla – žádné nadávky.

“Budu se rozvádět / procházím těžkým obdobím.”

Nedoporučuje se mluvit o svých osobních či obecných problémech. Tady pak totiž nastane ta hlavní otázka pro zaměstnavatele, zda vás vaše problémy zasáhnou na tolik, že budete mít problém s koncentrací a výkonností práce.

“Nemám na vás žádné otázky.”

Pokud se vás zeptají, jestli máte nějaké další otázky, nikdy neříkejte “ne”. Vzbudí to dojem, že nejste připraveni, nebo ještě hůře – že vás práce a společnost vůbec nezajímají.