Jak zaujmout zákazníka díky kvalitnímu copywritingu?

Copywriting má mnoho zákoutí. Vymýšlení PR článků, textů na webové stránky, emailů, sloganů, článků na blog. A tím to zdaleka nekončí. Obsah musí zaujmout, upoutat, prodat a zároveň zahrnovat důležitá klíčová slova.

Přestože je trh plný šikovných copywriterů, mnoho podnikatelů se rozhodne vrhnout do tvorby textů bez pomoci a po hlavě. Vždyť já přece svůj byznys znám nejlépe, no ne? Zvládnu nějaké ty texty. Nebudeme vám lhát, napsat text, který odpovídá všem požadavkům, jakými jsou struktura vět, gramatika, prodejní fráze, klíčová slova či informace, není nic jednoduchého. Co všechno copywriting obnáší a jak napíšete poutavý text, se dozvíte v článku.

1. Vaše slova někoho ovlivní

Představte si, že napíšete dva dopisy svému nejlepšímu příteli. V jednom ho budete vychvalovat do nebes, řeknete mu, jak si vážíte jeho přátelství, jak mu vždy budete oporou. V tom druhém uděláte pravý opak. Vynadáte mu, budete proklínat den, kdy jste ho potkali, slíbíte mu pomstu. První list ho potěší, druhý rozpláče, možná rozzuří. A už se dostáváme k pointě. Kde je tedy rozdíl? Jde přece o stejného člověka, známku, adresu, obálku. Rozdíl je samozřejmě ve slovech. Protože vaše slova mohou mít obrovský vliv. Pokud si zapamatujete tento fakt, správně zvolená slova, a tedy dobře řízený copywriting, vám pomohou na cestě za úspěchem.

2. Nikoho nezajímáte

Přesně tak. Pravdou je, že všichni se starají jen o sebe. Copywriting totiž neslouží pouze vám. Ano, přinese vám plody, ale až tehdy, když začnete myslet na ty, kterým svá slova adresujete. Neříkejte proto ve svých textech o sobě, raději svým zákazníkům řekněte, co můžete udělat pro ně.

Krátká ukázka:

Text (mluvíme o sobě): “Jsme oddaní našim zákazníkům, soustředíme se na kvalitu služeb a náš oddaný tým profesionálů se již dlouhá léta věnuje začínajícím tenisovým hráčům.”

Text (mluvíme o vás) : Nejnovější techniky vylepší vaši hru. Stane se z vás schopnější tenista, překročíte i své vlastní hranice. Splňte si s námi sen. Lidem jako vy pomáhá více než 200 profesionálních trenérů s bohatými zkušenostmi.”

No, nezní to lépe?

3. Lidé reagují na to, co je nové, neobvyklé a nápomocné

Všimnou si nového billboardu po cestě do práce, otočí se za chlápkem, který na sobě má tričko s vtipným nápisem a přečtou si prospěšný článek. Pokud si například pěstujete bradku, článek o jejím vylepšení a zdokonalení vás bude zajímat.

V čem tedy spočívá tajemství copywritingu?

Nové věci zestárnou a neobvyklé ztratí časem na zvláštnosti. Co s námi ale zůstává navždy, jsou znalosti.

I když zákazníci nechtějí koupit vaše produkty nebo využít vaše služby, poskytněte jim ve svých textech informace, obohaťte je o novou vědomost, buďte užiteční. Princip využijte při webových textech, článcích na blog, newsletterů a PR článků.

4. Trošku teorie: AIDA formule

Jde o skvělou techniku, kterou využívá téměř každý, kdo se copywritingu věnuje. O co tedy jde?

A (Attention)

Vzbuďte pozornost. Představte problém a dejte najevo, že existuje řešení.

I (Interest)

Pozornost už máte. Nyní musíte v zákazníkovi vyvolat zájem. Řekněte mu o řešení něco víc. Připomeňte zajímavá fakta, věci, vlastnosti.

D (Desire)

Zákazník už ví, o co jde. Na vás zůstává, aby po vašem řešení zatoužil. Jak se změní jeho život, když sáhne ve vašem řešení? Bude lepší, jednodušší? V čem? Uveďte příklad.

A (Action)

Volání do akce. V podobě linku, popisu celého nákupního procesu či dalšího kroku.

5. Text je uměním. Dejte mu styl!

Ať to zní jakkoliv, gramatická stránka textu je velmi důležitá. Pokud chcete, aby vám zákazník uvěřil a bral vás vážně, musí být vaše texty napsané správně. Pokud si svou gramatikou nejste jisti, sáhněte raději po profesionální korektuře.

Nezapomínejte ani na vzhled a celkový dojem článku. Odstavce, zarovnání na střed, velká písmena, tučné písmo, kurzíva a interpunkční znaménka text tvarují a dodávají mu jinou chuť.

Nesnažte se zaujmout zajímavým tvarem písma a šílenými barvami. Volte jednoduchost. Černé na bílém je neotřelou klasikou.

Otevřete dveře své kreativitě a napište originální text. Nebo na starosti s tvorbou textů zapomeňte a hoďte je na profesionální copywritery.

Ať už se rozhodnete jakkoli, pamatujte si, že text je jako ženská sukně. Musí být dostatečně dlouhý na to, aby pokryl to podstatné, a zároveň tak krátký, aby udržel váš zájem.