Jak se dostat po Vánocích znovu do formy?

0 Shares
0
0
0

Po Vánocích a oslavách Nového roku máme všichni pocit, že jsme nemotorní a těžší. Je to především nedostatkem sportu, na který přes svátky nezbývá čas a těžkou kalorickou stravou. Jedinou možností, jak se dostat po Vánocích zpět do formy, shodit přebytečnou nadváhu a cítit se dobře, je kombinace zdravé nízkotučné stravy s pravidelným pohybem. Jezte spíše v menších a častějších porcích, vynechejte jakékoli jídlo na noc (i na zobání k televizi) i sladkosti. Pohyb pomáhá tělu spalovat přebytečné tuky, které jste během Vánoc nabrali, a navíc vám pomůže znovu se cítit dobře. Jak se dostat po Vánocích znovu do formy co nejdříve?

Sport je cestou ke štěstí a nejlepším způsobem, jak se dostat po Vánocích znovu do formy

Sport je malý zázrak. Při něm se totiž uvolňují endorfiny, chemické látky, které způsobují pocity štěstí, spokojenosti a lepšího soustředění. Není náhodou, že po sportu často cítíme, že dokážeme všechno na světě a že jsme na sebe pyšní a nepochybně nás dokáže dostat zpět do naší formy. Proč si tedy takové potěšení nezapojíme do každodenního plánu?

Výběr vhodného sportu

Důležité je, abyste si vybrali sport, který vás bude bavit. U každého je to různé. Muži se mohou “vyběhat” při fotbale, ženy se mohou nejlépe cítit při cvičení aerobiku. Záleží jen na vás, který sport si vyberete. Uvědomte si však, že každý sport je náročný na určité svalstvo a je třeba zvážit vaše osobní dispozice.




Například procházka, při které jdete rychle, abyste se trochu zapotili, plavání nebo cyklistika, jsou sporty vhodné pro kohokoliv. Plavání navíc procvičuje většinu hlavních svalových skupin. Běhání nebo aerobik může být náročnější pro vaše klouby. Tyto sporty také nejsou vhodné pro lidi se srdečními chorobami, bolestmi zad, kolen nebo kotníků.

Pokud ale nemáte tyto problémy, jsou to vynikající možnosti, jak zvýšit výkonnost srdce a plic a jak předcházet množství zdravotních komplikací.

Začněte postupně

Nikdy si toho na sebe nenakládejte příliš hned ze začátku. Například naplánování příliš dlouhé trasy pro vaše běhání a vaše následné nesplnění tohoto plánu vás může od cvičení velmi rychle odradit a ne dostat vás po Vánocích zpět do formy. Běžte na to z druhé strany.

Zpočátku plánujte spíše kratší trasy na běhání, méně uplavaných bazénů, 10 až 15 minut vycházky nebo jeden aerobik týdně namísto každodenního maratonu. Takové množství pohybu zvládnete a budete na sebe pyšní. Jakmile se budete cítit, že máte na víc, postupně si naložte větší zátěž. Prodlužte si váš plán zhruba o jednu třetinu toho, co jste dosud dokázali.

Nezvyšujte si plány příliš, abyste nedocílili opět opačného efektu. Postupné přidávání nejen zvyšuje vaši výkonnost, ale i váš dobrý pocit ze sebe sama.

Cvičte ve skupině

Pokud po pár ujetých trasách, uplavaných bazénech nebo procházkách zjišťujete, že vás sport o samotě nenaplňuje, zkuste najít někoho blízkého, kdo bude cvičit s vámi. Můžete například společně chodit na nějaký sport (badminton, tenis, squash atd.) Nebo společně jezdit na kole na výlety, společně se procházet.

Aerobik je také vhodným “společným” sportem, který vás za krátkou dobu dostane zpět do formy. Společné běhání není příliš vhodné, protože každý potřebujeme určitý rytmus, ve kterém si běžíme, a je velmi obtížné najít dva lidi s podobným rytmem a podobnými požadavky na uběhnutou vzdálenost.

Nízkotučná strava

Pokud budete jíst stejně jako dosud, cvičení vám sice dodá dobrý pocit, ale ten brzy zmizí, jakmile se najíte.




S nízkotučnou stravou, luštěninami, ovocem a čerstvou zeleninou si udržíte mnohem více energie a pohody a mnohem snadněji se dostanete do formy. Zdrojem energie jsou škroby a sacharidy.

Určitě, sacharidy najdete i v sladkostech, tam se však objevují pouze jako rychle utvořená energie, bez jakýchkoli živin. Škrob najdete například v těstovinách, rýži, bramborách a chlebu.

Po Vánocích raději méně a často

Potřebný tok energie pro celodenní fungování se udrží pravidelnými a malými dávkami jídla. Zařaďte mezi vaše tři hlavní jídla denně také dopolední a odpolední svačinu.

Po svačině už nebudete mít tak velký hlad na večeři, ta může být pouze lehká, abyste organismus na noc nezatížili.

Alkohol a dobroty

Alkohol a dobroty jako slané (chipsy, křupky), tak sladké (bonbony, čokolády, slazené nápoje), se se sportem a zdravým životním stylem příliš nekamarádí. Zkuste je omezit a místo nich zařadit ovoce, zeleninu a zelený nebo bylinkový čaj.

0 Shares
Obsah pro tebe