Jak odolávat trikům a manipulaci pouličních prodejců?

Pokud jsme často ve městě nebo v nákupních centrech, můžeme si být jisti, že nás čas od času zastaví jeden z pouličních prodejců. Pokud jde o šikovného člověka, odcházíme se zakoupeným zbožím, které nepotřebujeme a o několik stovek korun lehčí. Nebo má dotyčný na nás telefonní číslo a už se ho tak snadno nezbavíme. Pouliční prodejci jsou často velmi dobře vyškoleni na “rychlý” prodej, takže nestihneme ani napočítat do pěti a už na nás vybalili fantastickou nabídku, na kterou nemůžeme říci ne. Pokud chcete ušetřit peníze, tak se s pouličním prodejcem vůbec nepouštějte do řeči. Triky a nátlak pouličních prodejců jsou často tak silné, že nemůžeme říci ne.

Existují různé typy pouličních prodejců

Někteří jsou slušní a opravdu nám chtějí nabídnout kvalitní produkt. Těch je ale velmi málo. Spíše jde o energické, velmi dobře vypadající mladé lidi s vynikajícím slovním projevem, kteří nás “ubíjejí” svými argumenty. Každý prodávající má provizi za prodaný produkt nebo službu.

Provize jsou často docela vysoké, takže motivace prodávajícího je vysoká. V poslední době jsou pouliční prodejci stále agresivnější. Projdou s námi dlouhou cestu, snaží se nás zastavit, chytají nás za rukávy, flirtují s námi, pokřikují. Jde jim o to, co nejvíce prodat, bez ohledu na to, jak.

Lehký flirt

Prodejci využívají náš spěch, nerozhodnost, nedostatečné informace o produktu. Vytvářejí příjemnou atmosféru, aby s námi navázali kontakt. Někdy používají jakési “flirtování”, to znamená, pokud na ulici potkáte muže a ženu, žena bude spíše navazovat kontakt s muži a muž se ženami.

Jak se jim ubránit?

Vyhněte se jim. Je to nejjednodušší způsob, jak se s nimi vůbec nedostat do kontaktu. Obvykle je můžeme vidět zdaleka, takže udělejte větší oblouk kolem nich.

Nekomunikujte

Pokud se i tak stane, že se nemůžete prodejci vyhnout, občas stačí jen mlčet a pokračovat dál. Nevidím, neslyším. Nenavazujte oční kontakt. Možná se vám to bude zdát nezdvořilé, ale je stejně silné ze strany prodejce manipulovat s vámi. Je lepší být nezdvořilý, než lehčí o spoustu peněz.

Odmítejte pouliční prodejce

Když už chcete komunikovat a dát najevo svůj nesouhlas, pak doporučujeme buď jen rázně zavrtět hlavou nebo použít krátké a rázné: “Ne, nemám zájem.” Na jakoukoli další větu, kterou prodejce pronese, opakujte jen: “Ne, nemám zájem”. V psychologii se tento způsob odmítání nazývá “poničená gramofonová deska”.

Nebuďte zvědaví

Nejčastějším důvodem, proč naletíme a necháme se nalákat, je zvědavost. Jsme zvědaví, co by nám dotyčná osoba mohla nabídnout. Zkuste zapomenout na zvědavost a popřemýšlejte o tom, kdy jste viděli pouličního prodejce nabízet něco opravdu zajímavého a cenného. Často jsou to například parfémy a kosmetika s nízkou kvalitou. Pokud jde o prodejce mobilních operátorů, říkají vám jen to, co se dozvíte v jakémkoliv specializovaném obchodě nebo na internetu.

Nepodepisujte nic, nedávejte kontakt, neskládejte zálohu

Pokud jste se již dali do řeči s prodávajícím a výrobek se vám zdá být dost zajímavý, nikdy na ulici nic nepodepisujte a ani nedávejte na sebe kontakt. Pokud nechcete ztratit kontakt s prodejcem, vezměte si číslo vy. Pozor na skládání zálohy.

Pokud při zaplacení zálohy podepíšeme ve spěchu smlouvu, může mít firma v podmínkách, že i kdybychom od smlouvy odstoupili, zálohu si ponechají.

Obchodníci nás často nutí zavázat se hned ke koupi dražšího zboží a zachovat se impulzivně. Vědí, že pokud nám nechají čas vše si v klidu promyslet, od nákupu bychom odstoupili.

Pokud vám někdo nabízí podepsání smlouvy na místě, odmítněte. Vezměte si ji domů a pečlivě prostudujte.

Buďte informováni

Informovanost je základem toho, abychom se mohli bránit. Zde jsou nejčastější triky prodejců:

Dárky za nákup od pouličních prodejců

“Dobrý den, mám pro vás dárek.” Velmi pěkná slečna vám nacpe do ruky taštičku se šamponem. “Měl byste to komu dát? Přítelkyni, mamince …. Super, tak k tomu dostanete zdarma také kondicionér, krém na ruce, tělový krém, tělový peeling.” Přidává do taštičky další produkty. “Líbí se vám to?” Komu by se nelíbilo dostat tolik věcí zdarma. “Toto vše dostanete zdarma, pokud si u nás zakoupíte tento parfém. Dnes výjimečně za skvělou cenu.” A je to jasné. Nic nedostaneme zdarma, vše to zaplatíme, když si koupíme parfém. V té rychlosti a příjemné atmosféře, kterou ale slečna vytváří, si to často nestihneme spočítat.

Poslední kusy

“Mám tu poslední 4 kusy.” Velmi častý trik prodejců, chtějí v nás vyvolat pocit, že zboží se velmi dobře prodává a je ho nedostatek.

Manipulace s cenou a časem

“Dobrý den. Jen dnes si můžete toto zboží zakoupit za skvělou cenu. V Německu se prodává tento masážní přístroj za 7000 korun. U nás na prodejně pouze za 3500 korun. Tady a teď si ho můžete u nás zakoupit pouze za 2000 korun. Stačí složit zálohu 500 korun a zboží vám přivezeme dnes večer domů.” Velmi často se využívá manipulace nízkou cenou ze strany pouličních prodejců, ale také není neobvyklé, když prodejce “zamlžuje”, co se týče konečné ceny výrobku.

Buď nám řekne cenu na konci svého vyprávění, když si je jistý, že máme zájem o výrobek. Nebo se stává, že nám řekne pouze částečnou cenu, např. 7000 korun za vysavač, ale už nepadne zmínka o tom, že je třeba k vysavači dokoupit hadici, sáčky atd. Konečná cena se může vyšplhat i na dvojnásobek. Jde především o velmi drahé výrobky.

Klamání pouličních prodejců o produktu

Výrobky, které se prodávají na “ulici”, jsou často nekvalitní nebo případně je jejich kvalita stejná jako u výrobku, který zakoupíte v obchodech. Pokud je prodejce chce prodat, musí v nás vyvolat pocit, že jde o zboží, které jinde nekoupíme. Často se prodejci přiklánějí ke lži, jako například o výjimečných schopnostech jejich produktu. Jejich vychvalování výrobku je přehnané (když už stojí toto zboží 7000 korun, musí mít nadprůměrné parametry). Přitom podobně účinný produkt koupíme ve vedlejším obchodě o mnoho levněji.

Varování

Všichni jsme náchylní k nákupu a manipulaci pouličních prodejců. Někdo méně, někdo více. Nejohroženější skupinou jsou starší lidé. Často jsme náchylnější podlehnout manipulaci během psychické krize nebo nemoci. Právě když jsme nějakým způsobem oslabení.