Jak umí být kreditní karty zákeřné?

Většina z nás má debetní i kreditní kartu. Možná vám kreditku vnutili spolu s nějakým produktem, je podmínkou pro bezplatný účet ap. Každopádně je to dobrý sluha, ale zlý plán. Vždyť se nad tím zkusme zamyslet.
Když v restauraci platíme za oběd kreditní kartou, máme pocit, že platíme v daném okamžiku?



Ne zcela. Pouze se podepíšeme, případně přiložíme kartu a hotovo. Platba proběhne někdy v budoucnosti. A nás to v dané chvíli nebolí.
Pojďme dál. Když později přijde účet, resp. musíme do jistého termínu splatit kreditku za předchozí měsíc – už máme konečně pocit, že platíme? Psychologové dokázali, že ani tehdy ne. Zdá se nám totiž, že jsme už zaplatili v restauraci.

Psychologie peněz

Společnosti vydávající kreditní karty nejenže využívají iluzi časového posunu, aby nám bolest z placení zmírnily. Dělají to dokonce dvakrát – poprvé máme pocit, že zaplatíme v budoucnosti, a podruhé, že jsme už zaplatili.
Tím nám umožňují, abychom si více užívali a abychom peníze utráceli spontánněji.

Zákeřné kreditní karty

Kreditní karty tedy těží z toho, že se chceme vyhnout placení tady a teď. A banky to geniálně domyslely.
Že to vlastně víte? Byli byste překvapeni, kolik lidí “to vědí”, uvědomují si rizika a manipulování s nimi… a přitom nic proti tomu nedělají. Opakují chyby, dostávají se pod tlak, způsobují si finanční stresy.

Behaviorální ekonomové však názorně ukazují, jak téměř neviditelné platby a časový interval mezi platbou a spotřebou minimalizují bolest v době nákupu. V té chvíli se od platby oprostíte, a to může vést k většímu a nesmyslnějšímu utrácení. Proto mají mnozí kreditkáři takové problémy.



Síla kreditek spočívá i v tom, že snižují pozornost potřebnou k provedení platby. Přiložit kartu k terminálu je snadnější než vytáhnout z kapsy peněženku, spočítat, kolik je v ní peněz, vybrat pár bankovek a čekat na výdaj.
Když platíme hotovostí, předáváme fyzické peníze a ztrátu pociťujeme na těle. Při platbě kreditní kartou ztráta není tak konkrétní a hmatatelná.

Dobrá kreditka, špatná paměť

Navíc si po čase nepamatujeme, kolik a kde přesně jsme utratili peníze z kreditky. Když už máme vyplatit částku na kreditce za uplynulý měsíc, vzpomeneme si sotva jen na pár transakcí. A to přispívá k tomu, že se neumíme poučit, abychom příště tolik neutráceli. Nemáme totiž nic uchopitelného, žádný okamžitý efekt, který by nám vrazil pěstí do obličeje.

Jsou také studie, podle kterých lidé nejenže kreditní kartou platí raději, ale dělají přitom větší nákupy, nechávají větší spropitné a častěji zapomínají, kolik utratili. Kromě toho se při koupi rozhodují rychleji.
A to už stojí za zamyšlení, co říkáte?

Nepodlehněte jejich omamné vůni

Zajímavý je průzkum, podle kterého se necháme nalákat jako býk na červený hadr. Stačí, abychom v obchodě viděli platební terminál či nálepky označující možnost platit kreditkou, a okamžitě jsme ochotnější utratit více peněz. Jedna studie prokázala, že když byl na pultu položený leták propagující kreditní karty, lidé utráceli více.

Jinými slovy, kreditní karty – dokonce pouze představa kreditních karet – nás nutí utrácet více, rychleji… Je to jako droga, která nás ovládá, zamlží nám nejen zrak, ale i mysl. Jednáme pudově a iracionálně.
Přitom jsme už tolik slyšeli a četli, jaké mohou být kreditní karty nebezpečné, pokud nedokážeme správně hospodařit. Jaké závažné a znepokojující bývají dopady používání kreditních karet.