Jak odolat trikům a manipulaci supermarketů – 2. část

Říká se, že v rámci rodinného rozpočtu můžeme ušetřit hlavně na potravinách. V supermarketech na nás ale čeká množství nástrah, které mohou rodinný rozpočet ještě více zatížit. Obchody mají propracovanou taktiku, jak zákazníka zaujmout, usměrnit a ovlivnit tak, aby koupil i to, co nepotřebuje. Jak odolat trikům a manipulaci supermarketů?

Kupujte rodinné balení

Je pravda, že větší a rodinné balení jsou cenově výhodnější. Bohužel pouze v tom případě, pokud je po týdnu nevyhodíte zkažené do koše.

Kontrolujte gramáž výrobků

Zde se jedná o trik výrobce, ne obchodu. Výrobci často balí výrobek do mnohem většího obalu, než by dané zboží vyžadovalo. Rozbalíte krabici se sušenkami a sáček by se pohodlně vešel do poloviční krabice.




Kelímek od jogurtu má spodní okraj vyšší o 0,5 cm, takže gramáž je stejná jako u konkurenční firmy, ale jogurt na první pohled vypadá větší. Kontrolujte gramáže výrobků.

Dívejte se více do spodních a vrchních regálů

Průzkumy potvrdily, že zákazníci nejvíce nakupují zboží ve výšce očí. Proto obchody umisťují nejdražší potraviny nebo potraviny určitých značek do této linie. Levnější zboží najdete ve spodních nebo vrchních regálech.

Hledejte značku supermarketu

Supermarkety mají většinou “své” značky. Jde o běžné potraviny (např. mouka, rýže, těstoviny), které si nechává vyrobit daný obchod pro své zákazníky. Často se stává, že tyto potraviny vyrábí pro supermarket známý výrobce, ale není tam uvedena jeho značka, ale značka supermarketu. Tzn. v jednom regálu naleznete dvě mouky v rozdílném balení, ale stejné kvality od stejného výrobce.

Potraviny se značkou supermarketu jsou většinou levnější. Často je kvalita těchto potravin překvapivě vysoká, neplatí to ale vždy.

Pozor na vůně

Pekárny v supermarketech mají kromě jiných praktických důvodů ještě i další, který ovlivňuje zákazníka. Vůně. Předpokládáme, že pokud jste šli nakoupit hladoví, tak jste nedokázali odolat triku a máte již v košíku 1 preclík, 3 sýrové rohlíky, 6 housek, 1 makový závin a ještě 2 koláčky.

Ne všechno, co se třpytí, je zlato

Častým trikem obchodů je pěkné nasvícení regálů. Pokud se jedná např. o ovoce a zeleninu, správné nasvícení vytváří dojem, že je zboží zralé a čerstvé.

Opak však může být pravdou. Obecně se domníváme, že ovoce a zelenina v supermarketech není nejkvalitnější a raději je kupujte u zelináře.

Ignorujte sladkosti a další zboží u pokladen

Stojíte ve frontě u pokladny, nudíte se, fronta se nehýbe, nervozita stoupá a najednou vám padne zrak na čokoládu v regálu vedle kasy. Šup a už je v košíku.

Ještě horší situaci zažívá maminka s malým křičícím dítětem, když na uklidnění zabírají jen bonbóny. Jakmile se postavíte do fronty, považujte nákup za ukončený a nevšímejte si přeplněných regálů kolem pokladen.

Prohlížejte další nabízené služby v rámci supermarketů

Často se na supermarkety nabalují další obchůdky a služby (např. prodej CD nebo bižuterie, automat na kávu, rychlé občerstvení apod.).

Ještě horší jsou různé “promo” akce v rámci obchodu, někdy i velmi blízko vstupu do prodejny, kde vás jen tak lehce nepustí dále. Tito obchodníci jsou vyškoleni na přímý prodej (např. prodej koření, kosmetiky apod.) A pokud se s nimi dáte do řeči, jen velmi těžko odoláte triku.

Další tipy, jak odolat trikům

Jiné zboží než potraviny nakupujte ve specializovaných prodejnách

Supermarkety nabízejí kromě potravin také drogerii, ale i často elektroniku, domácí potřeby a pod. Pokud vás láká např. nízká cena vysavače, zkuste raději odolat. Většinou se jedná o neznačkové zboží s nízkou kvalitou. Ale samozřejmě nemusí tomu být tak vždy.




Někdy supermarket nakoupí větší množství jednotlivého zboží, kdy dostane od výrobce slevu, a pak může nabídnout zajímavou cenu i u značkového a kvalitního zboží. Určitě se ale vyhněte impulzivnímu nákupu a raději si zboží prověřte.

Obecně se ale vyplatí jiné zboží než potraviny kupovat ve specializovaných prodejnách. Tak co, už umíte odolat trikům obchodů?