Jak na syndrom vyhoření?

Jak na syndrom vyhoření?

Když si vybíráme zaměstnání, chceme, aby nás práce bavila. Přesto existují profese, kde hrozí syndrom vyhoření více než jinde. Jsou to ty, kde přicházíme do každodenního kontaktu s klienty, zákazníky, pacienty, studenty. To klade na člověka velké nároky. Ale s problémem vyhoření začíná bojovat čím dál více lidí i tam, kde bychom to nečekali. Jak odstavit syndrom vyhoření na vedlejší kolej?

Co je to syndrom vyhoření

Stává se, že když si najdeme novou práci, která vyhovuje našim požadavkům, jsme nadšení a pochvalujeme si to. Za krátký čas ale toto nadšení obvykle opadá. Například proto, že se objeví nedostatky, o kterých jsme neměli tušení. To bere člověku radost a často to přináší i zklamání. Odtud je už pak jen krůček k zmiňovanému vyhoření.




Příznaky syndromu vyhoření

Příznaků, že se tento stav blíží, bývá hodně. Někdo začne trpět nespavostí, bolestí hlavy nebo žaludku. Přidávají se bolesti zad, zejména dostává zabrat bederní oblast a také svaly na ramenou. Velmi dobrým indikátorem je vaše trávení. Někdo trpí zácpou, jiného naopak trápí průjmy nebo žaludeční nevolnosti.

Někteří lidé mohou mít pocit, jako kdyby jim zcela nepochopitelně ubývaly fyzické síly. Mnozí pociťují psychické problémy, dostavují se potíže v komunikaci s lidmi. Bývají podráždění nebo apatičtí, mlčenliví, milosrdní, výbušní nebo plačtiví.

Syndrom vyhoření v souvislosti s pracovními začátky

Začátky v zaměstnání nebývají jednoduché a stává se, že lidé zůstávají v práci déle, aby se rychle zaučili nebo si práci nosí domů. To je první chyba. Toto zásadní vybočení z našeho ustáleného režimu odčerpává energii. Navíc si dodatečně vyčteme, že jsme práci až příliš propadli. Nemluvě o tom, když nám to začne předhazovat rodina a přátelé.

Někdy se stává, že řešíme více pracovních úkolů, než jsme původně měli na starosti. To přináší rozčarování, protože najednou se situace posunula směrem, který je pro nás nežádoucí.

V takové chvíli nás i nejmenší úkol stojí hromadu sil. Máme pocit, že nic nestíháme. Pozorujeme, že se nám nedaří zorganizovat si své běžné pracovní povinnosti. Cítíme nevysvětlitelné vyčerpání, jakmile přijdeme do kanceláře, a v pokročilých stádiích nás deptá už jen samotné pomyšlení na to, že druhý den musíme jít do práce a zase tomu všemu čelit.




Nebezpečná rutina

Je velmi nebezpečné, pokud v jakékoli práci začneme upadat do rutiny. I když se může zdát, že je dobré, když práci děláme víceméně automaticky, na druhou stranu to může být zejména pro kreativně založené lidí ubíjející. Takže i to, že na jednom pracovním místě setrváváme několik let, nepřináší očekávanou pohodu, ale spíše stavy vyčerpání.

Nikdy se nevzdávejte svých koníčků, zálib, přátel a aktivit, které vás baví a které milujete. Jen díky tomu se často daří překonat nepříjemné chvíle v práci, které logicky přicházejí. Pokud vedete v soukromí bohatý život, je to výborná pojistka proti tomu, abyste veškerou pozornost věnovali pouze své profesi.

Jak postupovat, pokud na sobě poznáte příznaky syndromu vyhoření?

Jakmile na sobě zpozorujete první příznaky vyhoření, navštivte psychoterapeuta. Pokud byste to ignorovali, mohla by se vám situace vymknout z rukou. Terapie, to je běh na dlouhou trať, kde je třeba uvést svůj život zpět do psychické pohody.

Není to snadné, zvláště když se k vyhoření přidají další životní nepříjemnosti, jako například partnerova nevěra, rozvod, úmrtí v rodině, problémy s dětmi, konfliktní vztahy s příbuznými. V takovém případě rozhodně na nic nečekejte a začněte to řešit. Čím dříve se do toho pustíte, tím lépe.