Konzumní vláknina, jejíž přínosy pro zdraví v minulosti vůbec nebyly doceněno, získává v poslední době stále větší pozornost. Je uznávána a hraje významnou roli při snižování celkového cholesterolu v krvi, čímž snižuje riziko vzniku ischemické choroby srdeční. Také pomáhá při zmírňování různých poruch střev.

Konzumní vlákninu lze rozdělit na dvě základní kategorie, na rozpustnou a nerozpustnou. Rozpustná vláknina se rozpouští ve vodě. Nerozpustná vláknina, jak říká už samotný název, se ve vodě nerozpouští. Obojí, rozpustná i nerozpustná vláknina v tlustém střevě naberou na objemu a tím podpoří pravidelnost stolice. Jak se ale zdá, existuje několik dost důležitých přídavných benefitů, které vyplývají z účinku rozpustné vlákniny na trávicí systém a na cholesterol.

Výtažek ze jitrocele (psyllium) je přírodní, ve vodě rozpustná vláknina, která se po styku s vodou mění na gel. Tato vláknina se extrahuje ze semen jitrocele (Plantago ovata). Výtažek ze jitrocele se řadí mezi rozpustné vlákniny zvané slizovité (sliznatá). Slizovité látky, které zadržují vodu, mají tendenci být poměrně pevné a podobají se na želé. Mezi slizovité látky patří i guma guar, která se nachází ve většině druhů fazolí.

Používá se jako stabilizátor a zahušťovadlo v řadě salátové dresinky, polévkách, pleťových mlék a krémech. Jinou, běžně využívanou konzumní vlákninou jsou pšeničné otruby, které jsou z větší části nerozpustné a klasifikují se jako celulózová vláknina. Velmi využívané jsou i ovesné otruby, hemicelulózová vláknina, a jablečný pektin, přičemž obě jsou rozpustné ve vodě.

Ve vodě rozpustné vlákniny jako výtažek ze jitrocele, ovesné otruby, jablečný pektin a guma guar dokáží prokazatelně snížit hladiny cholesterolu v krvi. Teorie o tom, jak to funguje, zahrnují i ​​schopnost ve vodě rozpustné vlákniny zvýšit vylučování cholesterolu střevy, utlumit jeho syntézu v játrech a navázat a vstřebat žlučové kyseliny ve střevě. Vlákniny, které nejsou rozpustné ve vodě, například pšeničné otruby, neměli při snižování cholesterolu takový úspěch jako vlákniny ve vodě rozpustné.

Léčebné využití jitrocele

Zvýšení hladiny cholesterolu v séru, nebo přesněji řečeno, hladiny LDL cholesterolu, tedy lipoproteinů s nízkou hustotou, je obecně akceptované jako hlavní riziko pro vznik ischemické choroby srdeční. LDL znamená „špatný“ cholesterol a považuje se za ten, který způsobuje nemoci srdce. Naopak HDL (lipoprotein s vysokou hustotou) označuje „dobrý“ cholesterol a spojuje se se zdravým srdcem.

Vliv jitrocele na hladiny cholesterolu v séru byl testován a sledován v řadě studií. Ukázalo se, že při snižování cholesterolu je dost podstatný. Zvláště zajímavá je dvojitě zaslepená placebo studie, ve které podávali 26 mužům s mírnou až středně těžkou hypercholesterolémií (vysoký cholesterol) 3,4 gramu výtažku ze jitrocele nebo placeba v jídle. A to třikrát denně po dobu osmi týdnů. Všichni muži se stravovali podle svého běžného jídelníčku. Ten obsahoval méně než 300 mikrogramů cholesterolu denně, v průměru 20% proteinů, 40% sacharidů a 40% tuku. Osm týdnů léčby jitrocelem snížilo hladiny celkového cholesterolu o 14,8 procent, hladiny LDL cholesterolu o 20,2% a poměr LDL cholesterolu k HDL cholesterolu o 14,8 procent ve srovnání s výchozími hodnotami.

Je také vhodné zmínit, že v této studii se pokles hladin celkového cholesterolu a LDL cholesterolu zvyšoval postupem času. Nebyly hlášeny žádné negativní vedlejší účinky. Ovlivněna nebyla ani tělesná hmotnost, ani krevní tlak, hladiny HDL cholesterolu v krvi, hladiny triglyceridů, glukózy, železa či zinku. Z hlediska bezpečnosti užívání je navíc výtažek ze jitrocele vhodný i pro dlouhodobé užívání. Podle jiné studie předčí jitrocel i ovesné otruby, pokud jde o snižování celkového cholesterolu. Jitrocel obsahuje 60 až 70 procent rozpustné vlákniny, což je osmkrát více, než se nachází v ovesných otrubách.

V současnosti mnozí lidé kromě snižování konzumace tuku a cvičení, používají ke kontrole hladiny cholesterolu konzumní vlákninu (tedy například vlákninu ze jitrocele). Výtažek ze jitrocele poskytuje mnoho přínosů a velmi málo, pokud vůbec nějaký vedlejší nežádoucí účinek. Naproti tomu léky na snížení cholesterolu mohou mít mnoho nežádoucích vedlejších účinků, jako například problémy s játry a zácpa.

Existují však i případy, kdy zvýšená hladina cholesterolu nereaguje na vlákninu, na změny v jídelníčku nebo na samotné cvičení.

Výtažek ze jitrocele pomáhá při různých zažívacích potížích

Jitrocel se používá při boji s různými zažívacími potížemi, jako například zácpa, průjem, Divertikulární nemoc a zánět tlustého střeva (kolitida). Navíc se využívá jako součást mnoha „očistných“ střevních programů, dokonce i jako prevence rakoviny tlustého střeva. Během života člověk zkonzumuje přibližně 40 tisíc kilogramů jídla a 50 tisíc litrů nápojů. Většinou však nejde o příliš zdravé jídlo, takže není divu, že každý čtvrtý člověk trpí nějakými zažívacími problémy.

Jídelníček bohatý na maso, tuky a cukr a chudý, pokud jde o příjem vlákniny, zpomaluje střevní čas přesunu (tranzitní čas), což je doba, kterou potřebuje jídlo od požití až po přeměnu na stolici. Když se člověk stravuje takto, může se čas přesunu pohybovat od dvou dnů až přibližně do jednoho týdne. Lidé, jejichž jídelníček obsahuje vysoké množství vlákniny, mají střevní tranzitní čas kolem jednoho dne, což je jednoznačně mnohem zdravější.

Pomalý tranzitní čas poskytuje větší příležitost pro vznik bakteriální hniloby a expozici hostitele karcinogenním látkám v tlustém střevě.

Pozitivní vliv, který má konzumní vláknina na tranzitní čas ve střevech, je důsledkem její vlastností týkajících se hromadění a změkčení stolice. Výtažek ze jitrocele například nabobtná a po kontaktu s vodou vytvoří viskózní gel. Stolice, která je větší, měkčí a objemnější se přes střevo přesune mnohem jednodušší a rychlejší a vyžaduje méně námahy, aby ji člověk vyloučil. Takže je vyvíjen menší tlak na střevní stěnu. Tím se zabrání vzniku záhybů a výčnělků na střevech, což by jinak mohlo vést do rozvinutí Divertikulární nemoci. Také se díky vláknině snižuje riziko vzniku hemoroidů a křečových žil.

Hutnicí, hromadící účinek jitrocele funguje i tak, že tlusté střevo zbavuje toxických látek, včetně těžkých kovů, protože působí podobně jako houba a nasává je do sebe ze stěn střeva. Toto houbovité působení má dvojí výhodu, protože dokáže zmírnit hlad, pokud se užije během samotného jídla.

Jitrocel se ukázal být užitečným pomocníkem v některých případech průjmu. V tomto ohledu dokáže zpomalit příliš rychlý tranzitní čas. Vlastně lze říci, že výtěžek ze jitrocele stabilizuje pohyby střev a častokrát se používá jako alternativní léčba při zácpě a průjmu. Jitrocel také podporuje růst zdravých, „přátelských“ střevních bakterií, jako například Lactobacillus acidophilus a bifidobakterií, které jsou nápomocné při regulaci pohybu střev.

Jelikož výtažek ze jitrocele primárně funguje tak, že po absorbování vody dodává stolici na objemu, podporuje tím vlastně normální peristaltiku střev. Na druhou stranu stimulující laxativa, tedy projímadla, obsahují chemikálie, které účinkují tak, že donutí střevo zvýšit vylučování vody. Častokrát mohou vyvolat silné křeče tlustého střeva a pokud ho člověk užívá nadměrné množství, může to vést ke ztrátě normální střevní peristaltiky a tonu. Závislost na laxativ může také vyústit do stavu, kdy jejich přítomnost tělu toleruje, takže aby vyvolaly byť jen mírné pohyby střev, je třeba užívat stále více laxativ. Průjem, žaludeční nevolnost, střevní podráždění, plynatost, nadýmání a dokonce úbytek na hmotnosti jsou další nežádoucí účinky stimulujících projímadel.

Zajímavé je i to, že když konzumní vláknina zrychlí přesun potravy střevy, zpomalí akci žaludku při vyprazdňování potravy do tenkého střeva, stejně se zpomalí nárůst hladiny glukózy v krvi. Konzumní vláknina může stimulovat i vylučování enzymů ve slinivce břišní. Tyto dva atributy dělají z konzumní vlákniny přínosný doplněk v rámci managementu cukrovky.

V začátcích, když člověk do svého jídelníčku zařadí výtažek ze jitrocele, může dojít k mírné nepříjemnému pocitu plnosti, protože se zdá, že jitrocel ve střevech expanduje. Takový stav obvykle trvá pouze do té doby, pokud dochází k pohybu střev. Existuje několik populárních projímadel s obsahem jitrocele. V některých z nich se nacházejí navíc i lněná semínka, ibišek, irský mech, jilm kluzký, a to kvůli tomu, aby se zvýšil účinek projímadla. Zkontrolujte si štítek, protože laxativa s obsahem jitrocele může obsahovat například i cukr či různé chemické látky.

Jsou lidé s nízkou tolerancí na vlákninu ve svém jídelníčku. V takovém případě může výtažek ze jitrocele, a konzumní vláknina obecně, způsobit podráždění střev, které se projeví například plynatostí, nadýmáním a bolestí. U některých lidí jitrocel vyvolal alergickou reakci, přestože šlo o extrémně vzácný výskyt.

Zácpa a jiné střevní poruchy mohou být znakem možné závažné poruchy orgánů. Pokud vaše tělo nezareaguje na začlenění konzumní vlákniny do jídelníčku, dostatečný příjem vody a mírné cvičení, budete možná potřebovat lékařskou pomoc. Protože mnohé onemocnění může vyvolat právě nepravidelnost v pohybu střev.

Průměrná doporučená dávka jitrocele je přibližně jedna až dvě polévkové lžíce, které přidáte k jídlu jeden až dvakrát denně. Každopádně se doporučuje začít s menší dávkou a postupně se propracovat až na horní hranici. Každou dávku je vhodné zapít jedním až dvěma sklenicemi vody. Zatímco stimulující projímadla zvyknou vyvolat okamžitou a někdy násilnou odezvu, pozitivní vliv jitrocele na zácpu je obvykle postupný. Může trvat i několik týdnů, než zaznamenáte nějakou změnu. Když už však změnu pocítíte, je to výsledek skutečného tonu střev, a ne jen jejich obyčejné podráždění a vyprázdnění.

Je jasné, že doplnění jídelníčku o vlákninu rozpustnou ve vodě, například výtažek ze jitrocele, vám může poskytnout mnohé přínosy. Ať už trpíte na občasné záchvaty zácpy nebo průjmy, cukrovku, chutě na určité jídlo, vysoký cholesterol nebo si prostě chcete „pročistit“ tlusté střevo, může být právě jitrocel tím, co vám chybí.

Existují produkty s obsahem jitrocele, které jsou zcela bez příchutě, jsou to čisté semena resp. plevy jitrocele. Namíchat a vypít takový prášek nemusí být zrovna nejpříjemnější zážitek. Chuť čistého výtěžku ze jitrocele se může mnohým zdát hrozná. Existují však i produkty s přidanou příchutí. Některé obsahují pomerančovou nebo malinovou příchuť, některé fruktózu nebo sacharózu. To, co ale ve svém jitrocele určitě mít nechcete, je aspartam. Někteří lidé si myslí, že dělají správně, pokud se vyhýbají cukru. Aspartam je ale ještě větší jed.