Jak si udělat zdravější variantu sladkých palačinek?

Jak si udělat zdravější variantu sladkých palačinek?

Co je nezdravé, to známe všichni. Většinou to báječně voní a ještě lépe chutná. Jenže zrada, vážení. Krátce poté, co zkonzumujeme poslední sousto, se nám jaksi těžko vstává od stolu. Jsme malátní, unavení a proklínáme ten moment, kdy jsme si uvařili zase něco typicky českého. Existuje ale vůbec jídlo, které by nás okouzlilo na první pohled a zároveň by splňovalo ta nejpřísnější kritéria zdravého stravování?

Kategorická odpověď zřejmě nikdy nebude nasnadě, ale máme pro vás něco, co by se tomu požadovanému mohlo blížit. Všichni do jednoho známe ty fantastické palačinky od naší maminky, babičky, nebo od tety kuchařky ze školní jídelny. Jako malé děti jsme potřebu racionální stravy tak nevnímali, ale s věkem se mnohé věci mění. I postoj k tomu, co jíme. Žitná mouka, vajíčka, cukr, špetka soli a slunečnicový olej, případně řepkový. No a jako nádivka jahodová marmeláda, popřípadě čerstvý tvaroh. Na něco jsme zapomněli? Myslíme si, že ani ne.

Na kvalitní mouce velmi záleží, nepodceňujte její význam

V současnosti se derou do popředí suroviny, ze kterých se dají uvařit stejně chutné palačinky, ale s mnohem zdraví prospěšnějšími hodnotami. Víme, že jejich základem je mouka. Tu žitnou známe všichni, roky ji kupujeme v běžných obchodech, roky z ní vaříme, co nás napadne. Ale s její kvalitou, resp. výživovou hodnotou, je to tak půl na půl. Navíc celiaci by mohli vyprávět. Zkuste ji například vyměnit za mnohem zdravější špaldovou mouku. Nutriční hodnota špaldové mouky spočívá nejen v umletí zrnka, ale také klíčku a otrubách. A právě tyto části zrnka obsahují ty nejdůležitější vitaminy B, A, C, D a E a minerální látky jako zinek, hořčík, železo a samozřejmě vlákninu. Proto se nelepí na stěny žaludku a střev, jako ta od všeho očištěná bílá mouka.

Alternativ je v našich obchodech několik

Může se stát, že ani špaldová mouka vám nebude po chuti. Dokonce ani někteří celiaci špaldovou prostě jíst nebudou. Vyzkoušejte tedy mouku kokosovou. V našich kuchyních dost neznámá surovina, ale musíme jedním dechem říci, že jde opravdu o vynikající alternativu bílé a špaldové mouky. Obsahuje velmi mnoho vlákniny, bílkovin a zdravých tuků. Má nízký obsah cukru, málo kalorií, je charakteristická nízkým glykemickým indexem, a proto je vhodná i pro diabetiky a celiaky. Nejde sice o mouku v tom pravém slova smyslu, neboť v ní nejsou přítomny obiloviny, ale jak říkáme, vyzkoušejte.

Kdo pohrdne i tou kokosovou, ať vyzkouší mandlovou. Svým složením a prospěšností připomíná kokosovou. Nachází se v ní hořčík, fosfor, zinek, vápník a vitamin E. Obsahuje také nenasycené mastné kyseliny. Mandlovou mouku nezmiňujeme náhodně. Je mimořádně vhodná zejména při přípravě těch sladkých jídel, tedy i našich palačinek.

Ať tak, či onak, základ palačinek může být ze zmíněných, ale i z jiných zdravých typů mouk. Stačí si vybrat, na našem trhu je jich už chválabohu dostatek.

Palačinky smažte na něčem zdravém

Takže, palačinkové těstíčko máme zaděláno, zbývá nám pouze dodat ten finální tvar kulatých placek. Budeme potřebovat olej, případně máslo. O škodlivosti slunečnicového oleje se toho napsalo už dost, nebudeme opakovat každému známá fakta. Jako náhrada nám výtečně poslouží kokosový bio olej. Naopak o něm jdou jen samé dobré zvěsti. Vydatně napomáhá snižovat hladinu cholesterolu v krvi člověka a snižuje tak výskyt srdečně cévních onemocnění.

Kdo nesouhlasí se smažením na oleji, může si zvolit nějaké fajn máslo. Po našich zkušenostech doporučujeme máslo ghee. Je bez laktózy, bílkovin a vody. Přirozeně bezlepkové. Neobsahuje konzervanty a ani žádnou sůl. Naopak, najdeme v něm nenasycené kyseliny Omega 3 a vitamíny A, D, E a K. Má vynikající terapeutický účinek při žaludečních potížích. Co vás možná velmi překvapí, je skutečnost, že toto máslo vydrží čerstvé a voňavé až osm měsíců mimo chladničku. A pro koho je určeno? Nejlepší je pro alergiky, sportovce a maminky s dětmi.

Tak a to bychom měli. Olej nebo máslo. Smažte, na čem jen chcete, jen aby to bylo něco opravdu zdravého a hodnotného.

Sladké, ale přece zdravé

Jenže do palačinek jde přece také nějaká nádivka. Přeslazená povidla a čokoládové polevy mají také svou alternativu – nugátový krém. Je vyroben z lískových ořechů, kokosového másla, pravého kakaa a kokosového cukru. Naplněné palačinky dochutíte a vyzdobíte, čím chcete. Čerstvým nebo zavařeným ovocem, kakaovým práškem, cukrem, skořicí, nebo sekanými mandlemi. Přesně podle toho, co komu chutná. Pokud jste smažili na kokosovém oleji, tak pro změnu potřete hotové palačinky mandlovým máslem, ať vaše palačinky hýří všelijakými chutěmi.