Jak se bránit proti phishingu?

Phishing označuje podvodné e-mailové zprávy, které vypadají, že jsou poslané od vaší banky, ale přitom slouží pouze k zjištění údajů o účtu. Vaše banka by vám důležité informace přes email neposílala. A pokud to není důležité, nemusíte si takového emailu vůbec všímat. Jak se správně bránit proti phishingu a jak ho poznat? A co dělat, když jste už udělali, co jste neměli?

Obrana proti phishingu a jak ho poznat?

Emailové zprávy, které odpovídají vlastnostem phishingu, budou jistě napsány špatnou češtinou nebo budou rovnou v angličtině. Email obsahuje odkaz na stránky vaší banky, a tím vyvolává mylnou představu, že vám píše vaše banka.

Zpráva může informovat např. o neuskutečněné platbě, cílem je ale přimět vás kliknout na odkaz a vyplnit údaje o vašem bankovním účtu: heslo, pin atd.

Zásadně neodpovídat!

Nejlepší obranou proti phishingu je, že na takové emaily zásadně neodpovídáte a raději si zajdete do banky se na celou záležitost zeptat.

Nejen že většina bank informace prostřednictvím emailové adresy nezasílá, ale i kdyby tomu tak bylo, nikdy to není tak důležité, aby vám to nepřišlo i dopisem, případně jinou formou.

Nevyplňovat a neklikat na aktivní okna!

Rozhodně se vyvarujte toho, abyste jakákoli data vyplňovali, nebo jen potvrdili něco, co vám je nabídnuto. Neklikejte ani na odkazy, které emailová zpráva obsahuje. Mimo případný únik údajů může hrozit i možnost zavirování počítače.

Nemilosrdně smazat!

Jediné, co můžete udělat, pokud zjistíte, že v přijaté poště máte email, který odpovídá výše zmíněným charakteristikám, je smazat ho.

Některé banky ale vítají, když jim podvodný email pošlete, aby zlepšily prevenci proti zneužití bankovních dat na internetu.

Co dělat, pokud jste klikli na odkaz?

Vlastně se nic tak zvláštního stát nemusí, pokud máte štěstí a webová stránka, na kterou vás link odkáže, nebude zavirovaná. Rozhodně se to ale nedoporučuje.

Co dělat, pokud jste vyplnili údaje?

Nejdůležitější je asi zavolat co nejdříve do vaší banky, oznámit případné zneužití účtu, aby vaše banka mohla váš účet zablokovat. Banky poskytují kontakt na klientská centra zdarma, ty bývají také otevřena 24 hodin denně.

Zablokovat přístup na svůj účet můžete také tím, že třikrát po sobě zadáte při vstupu do internetového bankovnictví špatné heslo.