Nedokážete se zbavit toho nechtěného kila (dvou, tří), které vás neustále trápí? Než to připíšete nedostatku pevné vůle, zkuste se zamyslet i nad hormony, které by vám mohly stát v cestě.

Podle výzkumu, tělu stačí drobná hormonální nerovnováha, a už začínáte nabalovat kila navíc, hlavně ve střední části těla. Nerovnováhu může způsobit taková obyčejná věc jako sacharidy na snídani nebo nedostatek spánku . A co je horší, tyto obliny navíc, nazývané “viscerální tuk”, mohou být příčinou pro chrlení hormonů jako je kortizol, který vede ke zvýšenému ukládání břišního tuku.

Zde je 5 důvodů, pro které vám hormony stojí v cestě k vytouženému dříku a také řešení, jak je zvládnout a úspěšně zhubnout z břicha.

1) Zpomalený metabolismus

Hormony štítné žlázy jsou odpovědné za celý kolotoč. Jsou to mistři na přeměnu energie. Hormony štítné žlázy (TSH, T3 a T4) řídí prakticky všechny buňky v těle. Pokud všechny tři hormony fungují jako tým, je váš metabolismus strojem na spalování tuku. Stres, alergické reakce, nebo prostě jen stárnutí, je dokážou vyvést z rovnováhy. (viz také nespavost a štítná žláza )

Růstový hormon a acetylcholin jsou také potřebné pro vyrovnaný metabolismus. Jsou uvolňovány během spánku a jsou určeny na opravu a budování svalové tkáně. Nadměrné cvičení a nedostatek spánku se však může postavit do cesty spalování tuků a hladkému metabolismu. A nedovolí vám tak zhubnout z břicha. Stres zvyšuje hladiny kortizolu, který může za nechtěné rozšiřování v pase. Stres také snižuje hladiny růstového hormonu.

2) Necitlivost na inzulín

Adiponektín je zásadní pro proces spalování tuků. Hormon produkovaný v našich tukových buňkách, tedy adiponektín, nám pomáhá hubnout zvýšením naší citlivosti na inzulín. Netřeba zapomínat, že nám inzulín oznamuje, zda je třeba tuk ukládat nebo spalovat. Proto, pokud je vaše tělo ve větším souladu se svými energetickými potřebami, podaří se vám dříve a jednodušší zhubnout z břicha. Přitom ale nepřijdete o svaly. Vyšší hladiny adiponektinu znamenají více spálené energie, a to i při odpočinku. Pokud budete při stravě konzumovat příliš mnoho sacharidů a vynecháte pohyb a cvičení, dostanete hormon z rovnováhy.

3) Málo energie

Když jíme sacharidy, inzulín vyletí do výšky, čímž tělo dostává znamení na ukládání tuku. Příliš mnoho sacharidů znamená příliš tuku. Nelze však z jídelníčku vyloučit navěky všechny sacharidy. Potřebujeme je jako okamžité palivo, jinak vznikne špatná hormonální řetězová reakce, která může ovlivnit naše hladiny energie. Navíc spalovat chceme raději tuky a nikoli proteiny, abychom si dokázali udržet svalový tonus.

V tomto hraje svou roli hormon glukagon. Pomáhá regulovat hladiny cukru v krvi. Říká tělu, kdy použít uložené tuky a cukry, například po cvičení. Pokud se vám nedostává dostatek ovoce, zeleniny či celozrnných výrobků spolu s proteiny, můžete mít nízké hladiny glukagonu. Proto se můžete cítit celý den, jako byste plavali přes pudink.

4) Žádná rychlost, když ji potřebujete

Další hormon, adrenalin, urychluje spalování tuků a dodává energii. Adrenalin známý také pod označením epinefrin, je zodpovědný za rychlé nabuzení.

Tento šikovný hormon umožňuje tělu uvolnit uložené tuky a cukry, aby měl člověk dostatek “výbušné”, nárazové energie, když ji skutečně potřebuje. Pokud jste příliš často ve stavu pohotovosti, tak navzdory nadměrné produkci adrenalinu máte “prázdnou nádrž”, přestože byste skutečně potřebovali šlápnout na plyn.

5) Žádné libido

Klíčovému pohlavnímu hormonu, DHEA, se často přisuzují schopnosti působit proti stárnutí. Kromě toho, že zvyšuje libido a pomáhá při soustředění, dodává pocit mládí a energie, současně posiluje imunitní systém. DHEA spolu s testosteronem chrání svalovou tkáň, která spaluje více kalorií než tuk. Množství DHEA a testosteronu s přibývajícím věkem přirozeně klesá. Mnohokrát za pokles libida může nedobrý spánek. (viz též maca peruánská a libido ) A právě nekvalitní spánek přispívá k přibývání na váze.

Řešení, jak vyrovnat hladiny hormonů a zhubnout z břicha

Podpořte hormony, které dokáží spalovat tuky cvičením (chůze nebo posilování alespoň 5 dní v týdnu). Dopřejte si alespoň 7 a půl, maximálně však 9 hodin spánku. Jezte nutričně vyrovnanou stravu – to znamená proteiny, sacharidy tuky a vlákninu – při každém jídle čtyřikrát denně.

Abyste vyrovnali hormony štítné žlázy a růstové hormony, přidejte ke spánku a cvičení i libové bílkoviny. Podle tělesné hmotnosti a pohlaví by například ženy měli sníst denně v průměru 38 gramů.

Pokud jsou nízké hladiny vašeho adiponektinu a glukagonu, jezte stravu s nízkým obsahem sacharidů. Nezapomínejte na zdravé tuky, kvůli podpoře rovnováhy inzulínu a hladin krevního cukru. A samozřejmě nezapomínejte na pohyb, například chůzi či silový trénink.

Pokud jde o zvýšení DHEA, zkuste na zvýšení serotoninu pro lepší spánek například meditaci. V spánku se regenerují i ​​nadledvinky, které tvoří DHEA a snižuje kortizol. A mějte sex alespoň dvakrát týdně. I orgasmus podněcuje DHEA. Každá činnost, která snižuje stres, stimuluje tento důležitý hormon.