Počítání kalorií: Zbytečné omezování nebo racionální přístup?

1 Shares
1
0
0

Hubnutí není vůbec komplikované. Pokud nějaká dieta nefunguje, nebo skončí jojo efektem, je to zejména proto, že vůbec nebere v úvahu fungování vašeho těla.

Ve skutečnosti se vaše tělo řídí různými “biologickými” pravidly. Nelze s nimi vyjednávat, ani je nemůžete žádným způsobem obalamutit, aby tělo dělalo, co chcete.

Zaručeným způsobem hubnutí nejsou nová tajemství a nová trendy znějící dieta. Jediným zaručeným způsobem je vědět, jak funguje vaše tělo, a řídit se tím den co den, týden co týden, měsíc co měsíc.




Hlavním pravidlem je znát, kolik kalorií denně přijmout. Vaše tělo (orgány, svaly) každý jeden den spaluje energii a tuk ve vašem těle je uložená energie, kterou vaše tělo využívá v době, kdy nemá dostatek energie z jídla. Jde tedy o to přijmout z jídla méně kalorií, než spálíte.

Nicméně, jsou zde i odpůrci. Hodně lidem se to zdá jako komplikované omezování. Naneštěstí, mluví z nich pouze lenost a pohodlnost dnešní doby, protože je to jen o tom sednout si a základní matematikou – spočítáním – odhadnout energetický příjem z pár chodů jídla.

Druhá skupina odpůrců argumentuje, že to nefunguje. Ano, je pravda, že některým lidem to nefungovalo. Jenže důležité je říct si proč.

Kalkulačky pro výpočet denního příjmu kalorií jsou pouze odhady. Sice poměrně přesné, ale jen odhady. Klidně se může mnoha lidem stát, že po počítání kalorií nezhubnou. Jenže důvodem je to, že pracují s nepřesným údajem pro maximální možný příjem kalorií. V takovém případě si stačí ubrat kalorie a sledovat, zda se ručička na váze posune.

Problém tedy není, že by počítání kalorií nefungovalo. Tělo každý den spálí nějakou energii a vy nějakou přijmete z jídla. Problém je spíše jen dostat se na hodnoty, při kterých budete spalovat tuk. První výpočty mnoha lidem vyjdou a budou hubnout hned. Ale některým to nevyjde přesně. V tom případě si stačí příjem kalorií o něco snížit a sledovat, co to udělá, a postupovat tímto způsobem, dokud číslo na váze nebude menší.




Aby toho ještě nebylo málo, tak tato druhá skupina odpůrců si neuvědomuje, že denní aktivitou a cvičením lidé spálí velmi málo kalorií. Naneštěstí, mnoho lidí spálené kalorie pohybem přeceňuje, snědí více, a proto dokonce i při “počítání kalorií” přiberou. Například při klasickém cvičení v posilovně můžete počítat v průměru se spalováním 200 – 300 kalorií, a to je spíše také optimistický odhad. Přeceňování spálených kalorií je přitom jeden z nejběžnějších důvodů, proč se lidem nedaří hubnout.

Nedokážete přechytračit miliony let evoluce lidského těla nějakou pilulkou. Zkusit to můžete, ale spíše uspějete v loterii. Vždy potřebujete mít přehled o tom, kolik kalorií denně přijmout, ať už hubnete, nebo chcete přibrat.

1 Shares
Obsah pro tebe