Jak užívat spirulinu při hubnutí?

Lidé, kteří užívají spirulinu kvůli hubnutí, její berou přibližně 500 miligramů denně a to před jídlem. Mohou si vybrat z různých forem výživových doplňků, brát spirulinu samostatně nebo ji zamíchat do jídla. Každá z forem je bohatá na živiny, hlavně proteiny, které prokazatelně tlumí apetit a podporují metabolismus. Vědci však musí ještě ověřit, zda se jedná o efektivní nástroj při snižování hmotnosti, a také standardizovat dávkování. Spirulina může mít vliv na zdravotní stav a interagovat s léky, které člověk užívá. Proto by měl každý, kdo ji chce začít konzumovat, mluvit nejdříve se svým lékařem.

Obecně o spirulině

Spirulina je druh jedlé mikrořasy nebo sinice. Je modrozelené barvy a roste na teplých místech. Lidé ji však úspěšně pěstovali i v laboratorních podmínkách po celém světě s různými klimatickými podmínkami. Lidé nejčastěji konzumují druhy Arthrospira platensis a Arthrospira maxima. Přestože se na trh s výživovými doplňky dostala až v sedmdesátých letech dvacátého století, lidé ji jedí již stovky let. Obvykle ji seberou a usuší, uchovává se ve formě koláčků, resp. placek. Podle dochovaných údajů sbírali spirulinu jako zdroj potravy již na počátku 15. století Aztékové.

dostupné formy

Aby byla konzumace spiruliny jednodušší, vyrábějí ji producenti ve více formách, včetně tabletové formy, která je u vitaminů a výživových doplňcích častá. Forma vloček je vhodná na posypání jídla, např. salátů. Někteří lidé preferují práškovou formu, protože se snadno vmíchá do džusů a šťáv a lze ji vypít ve formě koktejlu. Je to také vhodná forma pro lidi, kteří mají problém s polknutím tablety. Na druhou stranu je tabletová forma již „odměřená“ a není třeba ji převažovat. Je tedy možné vybrat si z takové formy, která vyhovuje stravovacím návykům konzumenta.

dávkování

Dávka, kterou většina firem udává jako vhodnou pro dospělou osobu, je 500 miligramů denně. Jde o čtyři až šest tablet. Některé zdroje navyšují dávku až na osm tablet. Množství, které je vhodné užívat, není standardizované a to částečně proto, že výzkum ohledně přínosů a nevýhod této řasy stále pokračuje. V některých zeměpisných oblastech status „výživový doplněk“ znamená, že hlavní potravinové regulační agentury ji nemonitorují ani nekontrolují. Většina lékařů a odborníků z oblasti medicíny doporučuje konzultovat užívání spiruliny, zvláště tehdy, má-li konzument méně než 18 let.

Kdy ji užívat

Ideální doba na užití spiruliny z hlediska hubnutí je obecně před jídlem. Doporučuje se nechat 15 minutový až hodinový odstup a až pak začít jíst. Podstatou myšlenky je, že výživový doplněk má čas na to, aby potlačil apetit, čímž se člověk jednodušší vzdá velké porce a zkonzumuje v konečném důsledku méně jídla. Mnoho lidí ji užívá během jídla, to znamená, že si ji přidá do hlavního chodu nebo do nápoje. V případě, že se dotyčný snaží získat výživovou vzpruhu a ne omezit množství jídla, které přijme, je vhodné dát si spirulinu až po jídle. Někteří lidé pociťovali žaludeční nevolnost, pokud si dali doplněk až po jídle.

Proč by to mělo fungovat

Tento doplněk je bohatým zdrojem různých výživných látek, včetně riboflavinu, thiaminu, kyseliny listové, vitamínů A, C, D a E, zinku, železa, vápníku, draslíku a aminokyselin jako kyselina gamalinolenové. Všechny tyto složky hrají roli při udržení dobré fyzické kondice a při průběhu metabolických procesů. Takže jsou velmi důležité v případě tělesné aktivity a cvičení a při spalování maximálního možného množství kalorií. To nejpodstatnější, pokud jde o spirulinu a hubnutí je však fakt, že sestává přibližně ze 60 procent z proteinů. A právě díky proteinům půjde ručička na váze z několika důvodů dolů.

Proteiny zpomalují pohyb potravy přes zažívací trakt a stabilizují hladiny krevního cukru. Pro většinu lidí to znamená, že se cítí déle sytý, necítí potřebu vyjídat drobnosti mezi jídly nebo potřebu dát si velké porce během jídla. Na strávení proteinů je také třeba vynaložit více energie, než při tucích a sacharidech. Navíc, tělo využívá proteiny na tvorbu svalové hmoty, takže v konečném důsledku tělo používá více kalorií na svůj chod i na urychlení metabolismu. Pokud to řekneme jinak, čímž je člověk hubenější, tím více energie většinou spálí. Spirulina je jednou z možností, jak získat proteiny nezbytné pro dosažení výše uvedených benefitů.

Účinnost

Žádná výzkumná studie neprokázala, že je užívání spiruliny při hubnutí účinné. Není jasné, zda je to řasou nebo změnou životního stylu, který často souvisí s užíváním výživových doplňků. Tedy zda snížení hmotnosti není výsledkem konzumace nízkokalorických potravin a cvičení. Člověk by pravděpodobně musel užívat velké množství této řasy, aby účinkovala. Lidé mohou získat podobné množství proteinů z malých porcí jiných potravin, například z masa nebo ořechů. Obecný konsensus odborné veřejnosti zní, že přidání spiruliny do jídelníčku určitě neuškodí. No je to dost drahý způsob diety, protože ve srovnání na gram je 30-násobně dražší než většina jiných proteinových zdrojů.

Upozornění

Tato látka má potenciál stimulovat imunitní systém. Pro mnohé lidi je to velký přínos, ale jednotlivci s určitými autoimunitními poruchami, jako je artritida a roztroušená skleróza, by obecně spirulinu pro potřeby hubnutí užívat neměli, protože by jejich onemocnění mohla zhoršit. Může také interagovat s různými léky předepisovanými na potlačení imunitního systému, jako jsou mykofenoláty, metotrexáty a cyklosporinem. Vyhýbat by se jí měli i lidé trpící fenylketonurií, stav, kdy člověk nedokáže zpracovat fenylalanin, což je aminokyselina nacházející se v této řase a některých jiných potravinách. Doplněk obsahuje velké množství vitamínu K, takže není vhodný pro lidi, kteří užívají antikoagulační léky.

Někdy obsahuje spirulina kontaminanty zvané mikrocystinů. Pokud je zkonzumujeme, mohou způsobit zažívací potíže a případně i rakovinu. Problémem jsou i kovy, které se příležitostně dostanou při pěstování do řasy, nebezpečná je hlavně rtuť. Je třeba se ujistit o kvalitě produktu a zvolit důvěryhodného výrobce nebo dodavatele, který umí zaručit kvalitu doplňku a redukovat riziko výše uvedených problémů.