Funkce a stav dieselového motoru na velkém spotřebitelském trhu přinutil vývojáře takových motorů, aby je přizpůsobily světovým environmentálním normám. Dieselové motory musí účinně pracovat s výfukovými plyny, zadržovat a kontrolovat prvky v emisích škodlivých pro atmosféru.



Během modernizace výfukového systému dieselových motorů se proto všude začal instalovat filtr částic, který účinně čistí výfukové plyny. Během provozu vznětového motoru se filtr pevných částic ale časem i tak zanese a znečistí a vyžaduje potom čištění nebo výměnu.
Způsobů, jak dostat tento filtr do původního stavu, je několik, záleží na stylu vaší jízdy a možná stavu vozidla, které na práci a běžnou přepravu členy rodiny používáte.

Úloha a princip činnosti DPF filtru

Jak již název napovídá, cílem filtru částic je zadržet částice sazí, které se objevují a usazují ve výukových plynech. Jde o zařízení, které v sobě zachycuje a shromažďuje saze, které jsou dostatečně spáleny a pro životní prostředí méně škodlivé.

O čistý filtr se postará i regenerace DPF

Samozřejmě, ne vždy je hned nutné filtr vyměnit za nový. Nakonec to není ani žádná levná záležitost. Velmi často pomáhá i jednoduchá regenerace DPF filtru, se kterou nemá majitel vozidla žádné starosti, protože proces probíhá samovolně.

Důležité je ale vědět, jak rychle spustit regeneraci DPF? Potřebná je alespoň 15 minutová plynulá jízda při středních otáčkách motoru od 2000 do 3000, ideálně s vyšším převodovým stupněm.

Pokud na tyto pokyny občas zapomenete a ignorujete signální světlo na palubní desce, zachránit vás může už jen výměna filtru. Lepší a levnější možností je tu ještě repas, který je levnější a se stejným efektem. Nejlepší prevencí je ale kontrola vozidla a pravidelné sledování jeho stavu.



Takže, pokud se při nejbližší příležitosti rozhodnete nastartovat auto a vyrazit na cesty, určitě si vzpomeňte na výše uvedenou radu o čištění filtru. Neignorujte ani signální světélko na palubní desce, které hovoří o tom, že je nejvyšší čas na regeneraci nebo úplnou výměnu filtru.