Jak se vyrovnat s faktem, že dítě bude školák?

Když začne dítě chodit do školy, a tudíž se z něj stane školák, začíná pro něj nová etapa života. Jeho dětství má novou dimenzi. Z hravého a dosud bezstarostného dítěte se stává školák s přiměřenými povinnostmi. Tyto povinnosti je nutné plnit a slovo “nechci” ve vztahu k zadaným úkolům už nemá své místo.

Malý školák a rodina

I rodině malého školáka se mění život. Chod domácnosti a vše kolem se musí přizpůsobit malému školákovi, který ještě nemá upevněné návyky ke školním povinnostem, nedokáže samostatně pracovat a plnit úkoly a členové rodiny musí na něj nutně dohlížet.




Rodičům přibývá o něco více povinností, ale není to tak markantní, vždyť dítě v mladším věku také vyžaduje pozornost dospělých, mění se jen jejich přístup. A pokud vás, někteří rodiče, trápí pocit, že dítě s nástupem do školy trpí, tak opak může být pravdou. Dítě touto životní změnou získává více sebevědomí, je přece už “velký”, je školák!

Změna koncepce bydlení

Pokud jste neměli pro dítě dětský pokoj, nebo měli, ale byl přizpůsoben spíše na hraní, tak teď vás to donutí udělat změnu. Dítě jako školák musí mít pracovní stůl, kde má stabilně své pomůcky, zejména psací potřeby. Zde píše úkoly, čte první písmenka, kreslí a maluje barvami a dělá vše, co se školou bude souviset.

Na stole může kreativně tvořit, vystřihovat a vyrábět i vykonávat různou zábavnou činnost jako mimoškolní aktivitu.

Pracovní stůl by mělo mít i předškolní dítě, v tomto věku děti velmi rády tvoří s různými přírodními předměty, plastelínou, a podobně.

Individuální odlišnosti spolužáků

Nedaří se vašemu dítěti v některé oblasti ve škole? Neztrácejte naději a hledejte smysl v něčem jiném. Vnímejte to, co se dítěti daří a radujte se s ním z drobných úspěchů a maličkostí.

Poznejte možnosti a jiné schopnosti vašeho dítěte. Možná se mu bude dařit v něčem jiném, je manuálně zručný, pracovitý a je určitě dobrý kamarád. Dítě je třeba podpořit v tom, co mu jde nejlépe, místo toho, abyste mu vyčítali chyby v předmětech, v nichž neexceluje.

I když se vám to možná nebude zdát, dítě je zklamané a smutné ze špatné známky a vaše pokárání mu k lepšímu výsledku nepomůže. Místo toho ho pochvalte za jinou činnost a k opravě špatné známky ho motivujte.

Vše má svůj řád

Související povinnosti se školou mění denní pořádek na pevnější. Když přijde ze školy, může si dítě odpočinout, případně mluvit o tom, co se ve škole dělo, co se mu líbilo, nebo naopak, a jak se dařilo. Je dobré, když se může svěřit, mluvit o svých pocitech.




Vaše dítě si tak rozvíjí slovní zásobu, a zároveň cítí pocit sounáležitosti, že na své “problémy” není samo. Po odpočinku by si mělo zvyknout, že se dělají úkoly.

Nechávat je na večer není dobré, dítě je už unavené, může se špatně soustředit a pak je tu i aspekt denního a umělého večerního světla. Samozřejmě, že výjimka má také respekt.

Když dítě chodí do školní družiny, kdy ve většině případů jsou rodiče v práci, dělá dítě úkoly pod dohledem vychovatele. Pokud si to rodiče přejí jinak, mohou se dohodnout, že úkoly bude dítě dělat až doma s nimi.

Hra, jistota a bezpečí

Kromě úkolů si s dítětem nezapomínejte během dne alespoň chvilku hrát nebo mluvit či předčítat pohádku. A pokud se najde někdo z rodiny, nebo jiný dítěti blízký na předčítání – mluvení pohádky, je to velkým přínosem. Je známo, že pohádky mají na děti velmi pozitivní vliv, kromě rozvíjení slovní zásoby se učí pozornosti a naslouchání.

Pohádka je takové milé zastavení během dne nebo na jeho konci. Činnost vystřídá odpočinek, příjemné setkání a ztišení – navodí se tak určitý řád, který evokuje jistotu a bezpečí. A tak je to i v přírodě (člověk je její součástí). Zaveďte dítěti rituál, který přináší řád.