Jak se rychle a efektivně rozhodovat?

Jak se rychle a efektivně rozhodovat?

Patříte mezi ty, kteří se rozhodují rychlostí blesku, nebo spíše jste ti, kteří i nad triviálními volbami dokáží strávit několik dní? Spoléháte se u důležitých rozhodnutí na sepsání plusů a minusů? Necháváte vše na “osudu” hozením si mince? Nebo raději odkládáte rozhodování nekonečným hledáním dalších informací a rad od jiných?
Ačkoli žádný návod nikdy stoprocentně nezaručí výběr správné možnosti, dospět k optimální volbě, která nás posune k dalším a dalším, možné je.
Jak funguje metoda OODA, na kterou se spoléhají vojenští piloti? A pomohlo by pravidlo 10/10/10? Co radí psychologové? Vyzkoušejte následující metody, jak se rozhodovat ještě lépe.

Jak se rozhodovat správně a účinně?

Nedejte se odradit váhavostí ani naléhavostí

Když vás paralyzuje časový termín či komplexnost volby, pravděpodobně budete s rozhodnutím otálet. Nebo ho vyřešíte nedokládáním a příliš rychle. Lepším řešením při přijímání složitých rozhodnutí je rozdělení celého procesu na zvládnutelné kroky.
Začněte shromážděním všech faktů (pro a proti), zpracujte je do možných řešení a následně se rozhodněte. Nezačínejte váhat z obavy, že se můžete zmýlit. Vyberte si, jděte dál a přijměte, že jste udělali informacemi podložené rozhodnutí. Pokud později zjistíte, že jste se rozhodli špatně, přijměte to. Udělejte příslušné změny (pokud je to možné) a pokračujte dále.

Získejte jinou perspektivu

Zkuste se podívat na vaše dilema “zvenčí”, rozšiřte úhel pohledu. Nejefektivnější způsob, jak toho dosáhnout, je zapojit do řešení někoho, kdo často smýšlí jinak než vy. Perspektiva “outsidera” pomůže zpochybnit vaše znalosti o problematice a zlepšit konečný úsudek. Poslech důkazů, které vám možná ukáží, že se mýlíte, bývá bolestivý, avšak funguje.
Jiným způsobem, jak získat nový pohled na věc, je zeptat se na zkušenost lidí, kteří se ocitli ve stejné situaci. Jejich závěry, ať už pozitivní nebo negativní, budou pravděpodobně cennější než jakýkoli osobní výzkum.

Past v podobě příliš mnoho možností

Příliš mnoho možností na výběr nás vyčerpává a často vede k tomu, že rozhodnutí odsunujeme. Takto prožívaný stres ničemu nepomáhá, navíc může skončit při konvenční volbě jednoduše proto, že je to nejlehčí cesta. Zvážit jsou třeba všechny možnosti, ale zároveň je třeba je co nejdříve zúžit.

Objevte metodu OODA

Vojenští piloti se při rozhodování spoléhají na metodu OODA (z anglického observe, orient, decide, act) – pozorovat, zorientovat se, rozhodnout, konat. Metodu vyvinul vojenský stratég a plukovník vzdušných sil USA John Boyd a aplikoval ji na bojové operace, později se začala využívat i při soudních sporech, v podnikání či právu. A vy ji můžete použít při svých rozhodnutích.

Základem je nespěchat a každý krok učinit na základě pečlivého pozorování. Rychlé rozhodnutí se často spojují s důkazem toho, že věci máme pod kontrolou. V žádném rozhodování však není vítězem ten, kdo zareaguje nejrychleji, ale ten, kdo rozhodne, jak jednat nejefektivněji. Dopřejte si čas na pozorování.

Myslete v časových horizontech let, nikoli dní

Znáte pravidlo 10/10/10? Upozorňuje na to, že každé jedno rozhodnutí, které kdy uděláte, bude mít vliv na to další. Proto je důležité vždy si položit následující tři otázky:

  • Co z toho budu mít za 10 minut?
  • Co z toho budu mít za 10 měsíců?
  • Co z toho budu mít za 10 let?

Vezměte v úvahu dlouhodobé důsledky vašich rozhodnutí, předvídejte důsledky vašich akcí a následně rozhodněte.

Důvěřujte svému druhému mozku

Řeč je o intuici, které byste se měli naučit důvěřovat. Zejména pokud děláte rozhodnutí, která se týkají vám známých problémů, vycházejte ze svých zkušeností a důvěřujte svému vnitřnímu hlasu.

Vypracujte si systém rozhodování

Někdy nemáte dostatek času na důkladné zvážení všech scénářů. Právě v takové situaci potřebujete spolehlivý model rozhodování. Často ho využívají například zdravotníci, hasiči či vrcholoví sportovci, kteří musí činit rozhodnutí v okamžiku pár sekund a pod tlakem. Přestože se jejich rozhodnutí zdají spíše instinktivní než vědecké, jsou založeny na předešlých zkušenostech.

Využijte jeden ze dvou způsobů

1. Rozpoznávání vzorců

Většina toho, s čím se každý den setkáváme, je podobná jiným scénářům, které jsme již zažili. Když to pochopíme, dokážeme rychle zmapovat všechny předchozí zkušenosti a jejich výsledky. A právě ty je třeba využít na to, abyste vybrali nejschůdnější rozhodnutí, a to rychle. Při tréninku si brzy všimnete, jak se rychlost a kvalita vašich rozhodnutí zlepší.

2. Pravidlo dvou minut

Pro mnoho rozhodnutí je mnohem lepší jednoduše si zvolit jednu z možností a jít dál. Dvouminutové pravidlo v tom může pomoci. Zapněte časovač, který vám pomůže plně se soustředit na rozhodnutí. Nemusí to být nutně dvě minuty, ale jakýkoliv krátký čas – k závěru musíte dospět, než časomíra vyprší.
Tento přístup se vyplatí použít při rozhodování o drobných věcech jako kam jít na kávu, jaký film si prohlédnout, nebo co navařit. Pod tlakem časového limitu se budete muset dostat rychleji k jádru věci a shromáždit výhody a nevýhody.

Jediným způsobem, jak se budete zlepšovat v rozhodovacích schopnostech, je trénovat každý den. Časem se začnete cítit jistější ve svém řízení a informované volbě.

Jak dělat důležitá rozhodnutí a pohnout se v životě dál

  • Ujasněte si, co chcete. Čím lépe se znáte, tím lepší rozhodnutí umíte udělat. Milujete svou práci, ale nelíbí se vám váš plat? Nemusíte ji hned měnit, nastal čas požádat o zvýšení odměny.
  • Nevybírejte si něco jen proto, že “byste měli”. Pokud vás někdo nutí do rozhodnutí, které “vypadá” dobře, dopřejte si čas a všechno si promyslete. Pokud nemáte dobrý důvod, není to nic pro vás.
  • Dělat něco je lepší, než nedělat nic. Nové dovednosti a zkušenosti získáte jen tím prvním způsobem. Rozhodněte se a jděte dál.
  • Pracujte na svých rozhodovacích schopnostech. Začněte malými rozhodnutími jako co si dát k obědu nebo na jaký seriál si podívat na Netflixu a propracujte se k velkým. Rozhodování chce trénink.

Mějte na paměti, že nikdo nedělá dokonalé rozhodnutí vždy a na sto procent. Randíme s nesprávnými lidmi, zůstáváme v práci déle, než bychom měli, objednáváme si nesprávný dezert. Proaktivita však funguje ve váš prospěch, zatímco nečinnost nikdy. Pokud ze strachu ze špatné volby odkládáte rozhodnutí, nic se nezmění. Pokud jste aktivní, rozhodli jste se pohnout vpřed – a to je jedno z nejlepších rozhodnutí, jaké můžete udělat.