Jak rozvíjet dítě i bez drahých speciálních pomůcek?

Dnešní rodiče se mnohem častěji ptají, zda se jejich dítě správně a dostatečně rozvíjí. Vždyť svět kolem je hektický, vyžaduje hodně znalostí, schopností, šikovnosti… bude moje dítě dostatečně připraveno? Nepřeválcuje ho život?
I proto hledáme už od malička různé extra aktivity a možnosti: moderní školka, potom superškola, plno kroužků a úplně na začátku co nejvíce hraček, které je mohou rozvíjet.
Jak však pedagogové a odborníci opakují – na rozvíjení dítěte nejsou vždy potřeba speciální pomůcky, speciální metodiky, speciálně vybavené třídy a speciálně připravení pedagogové. Ani speciální rozvíjející hračky.



Stačí přítomnost dospělého, kterému záleží na rozvíjení schopností dítěte: může to být máma, táta, babička či chůva. A pak se každá procházka změní na poznávací a obyčejný plastový kbelík s lopatkou se stanou supermotivační pomůckou v rukou dospělého, který jimi dítěti předvede ty nejpodivuhodnější experimenty.

Rozvíjející hračky a pomůcky

Je tak snadné podlehnout nejnovějšímu trendu a módě: hračky a pomůcky, které pomáhají rozvíjet dítě natolik, aby šlo do školky a školy dokonale připravené. Trh je zaplaven takovým zbožím a výrobci nás přesvědčují, že právě toto potřebujeme a to nám pomůže. Tedy vlastně našemu dítěti…
Nebo opravdu nám? Zastavme se a zamysleme. Nejde v prvé řadě o uspokojování našich rodičovských potřeb? Ne dětských, ale rodičovských?

Faktem je, že chceme především utišit své vlastní obavy. Nejednou se ptáme sami sebe:
Věnujeme dostatečnou pozornost rozvíjení našeho dítěte?
Je na to či ono teď správný čas?
Nepropásli jsme chvíli, kdy bylo třeba koupit encyklopedii?
Nuže, vězte, že děti nepociťují potřebu vlastnit encyklopedii. Dali by přednost tomu, aby všechny potřebné informace získali z přímé živé komunikace, z citové zkušenosti.



Co opravdu rozvíjí vaše dítě?

Pravdou také je, že zdaleka ne všechny rozvíjející hračky a pomůcky jsou skutečně rozvíjející. Stačí vzít kbelík, použít vodu, písek, zem nebo sníh. A mluvit s dítětem. Co se stane s pískem, pokud jej nasypeme do kbelíku s vodou?
A co se stane se sněhem, pokud jej dáme do kbelíku s vodou? Sníh vodu neobarví, ani kameny, ale hlína ano…
Obyčejný kbelík a věci, které jsou kolem. Výsledkem je zajímavý rozhovor s dítětem a uplynula půlhodinka, možná i hodina, ani jste se nenadáli.

Čtěte si s dětmi

Výbornou cestou, jak pomáhat s rozvojem u svého dítěte je čtení. Společné čtení a následně diskuse o příběhu, postavách, zvířátkách, jejich motivaci.

Ne hračky, ale my rozvíjíme děti

Takže je třeba si uvědomit a vždy na to myslet: rozvíjející potenciál hračky přímo závisí na rozvíjejícím potenciálu dospělého, kterému se dostane do rukou.
Ptejte se tedy, zda máte dostatečně kreativní a tvůrčí myšlení. Zda víte vyhledat potřebné informace a umíte je podat svému dítěti?
Neboť to je důležité a na tom záleží. Význam různých center rozvoje dětí je de facto jedině v tom, aby pomáhaly dospělým rozvíjet tento potenciál u sebe.

… a vystačíte si s málem

Ano, například na rozvíjení motoriky nemusíte kupovat plastelínu, ale poslouží vám úplně obyčejné kynuté těsto. Pečete koláče, dítě stojí u vás a může mísit, dělat z těsta své výtvory, postavičky. Válcuje ho válečkem, dává něj nádivku, pokouší se zalepit okraje.
Do procesu se zapojují tytéž svaly, co i při modelování z plastelíny, přičemž suroviny jsou jedlé.

Velmi populární vkládačky má nyní asi každé malé dítě. Opravdu mají rozvíjející potenciál. Při hře mrňous řeší úkol porovnávat součástku a otvor. Porovnávání může probíhat podle tvaru, velikosti, barvy. Ty kupované vkládačky nejsou levné a rychle omrzí, podnikavé mámy si uspořádají jejich výměnu: půjčte nám na hraní tu vaši na týden a my vám na oplátku dáme toto. Zručné mámy si je vyrábějí samy. Využívají se barevná víčka, špunty, dřívka z Eskima, překližka, lepenka. Sada plastových dóz na potraviny, které se jako matrjošky vkládají jedna do druhé.

Nebo párátka. Vysypte je ze krabičky na stůl a navrhněte dítěti, aby je posbíralo zpět. Jeden nápad navíc – vezměte sítko na čaj, lis na česnek, malé ořezávátko, slánku a ukažte dítěti, že i do nich se dají zastrkávat párátka.
Super je i krabička od kostkového cukru. Cukr přendejte na talíř, na krabičce vystřihněte čtyřúhelníkový otvor ve velikosti cukru, ale raději trošku větší. Nabádejte dítě, aby přes ten otvor vrátilo kostky cukru do krabičky.