Jak odolat trikům a manipulaci velkých nákupních center?

Od roku 1989 v ČR vyrostlo několik desítek velkých nákupních center. Zvykli jsme si na příjemné nakupování v pěkném uzavřeném prostředí. Všechny obchody jsou pěkně pohromadě, při špatném počasí jsme v teple a suchu, od nakupování si můžeme odpočinout při dobré kávě nebo si dát něco k jídlu. Nákupní centra mají určitě své výhody. Zároveň ale používají mnoho triků, jak nás ovlivnit, abychom utratili co nejvíce peněz. Jaké triky používají nejčastěji velká nákupní centra a jak se jim můžeme bránit? Čtěte pozorně následující až překvapující řádky.

Metody a postup, jak odolat trikům a manipulaci nákupních center

Gruen transfer nákupních center

“Gruen transfer” je označení pro okamžik, kdy se člověk mění ze zákazníka s konkrétní představou o nákupu v impulzivního kupce (tzn. na začátku mám představu, že si jdu koupit džíny, ale odcházím s novými džínami, tričkem, mikinou, botami a dalším zbožím, které vlastně ani nepotřebuji).

Celková atmosféra nákupních center je promyšlená tak, aby v nás probudila impulzivního kupce. Prostor, zařízení, barvy, hudba, vůně, to vše nás při nákupu ovlivňuje a je vymyšlené tak, abychom utratili co nejvíce peněz.

Ignorujte obchůdky, vedle kterých musíte projít

Případně používejte výtah. Všimli jste si, že v nákupních centrech je většinou schodiště umístěno v patrech pouze na jedné straně? Projdete celým třetím patrem, abyste mohli použít schody. Sjedete po schodech z třetího patra do druhého.

Hledáte schodiště do prvního patra. A ono jako na potvoru je zase na zcela opačné straně. Takže musíte projít celým patrem, abyste se dostali k dalšímu schodišti, kterým se dostanete ven. Důvod je jednoduchý: Tím, že projdete celé třetí, druhé i první patro, uvidíte hodně obchodů a je větší šance, že se v jednom z nich zastavíte a něco nakoupíte.

Ignorujte výkladní skříně obchodů, kvůli kterým jste nepřišli na nákupy

Pokud navštívíme nákupní centrum, máme v plánu navštívit většinou 2-3 obchody. Největší “taháky” komplexu jsou daleko od sebe, aby zákazník musel projít kolem dalších menších obchůdků celým nákupním centrem. Často bývá právě supermarket nebo hypermarket až úplně na konci komplexu.

Dívejte se často na hodiny

Případně si nastavte v mobilu určitý časový úsek, na který vás pak telefon upozorní zvoněním. V nákupním centru velmi často zapomeneme na čas. Pokud jsme venku, teplota i světlo se mění s denní dobou.

Nákupní centra bývají často navržena tak, že není možné vidět vnější světlo. Umělé osvětlení a teplota prostředí, které se nemění, vytvářejí jakousi iluzi, že se čas zastavil. Přestáváme ho vnímat a mnohem snadněji s námi může někdo manipulovat.

Pokud vám vadí hudba v obchodech nebo nechcete, aby vás ovlivňovala

Noste s sebou v telefonu nebo na iPodu svou hudbu. Hudba v nákupním centru a obchodech má na nás také velký vliv. Studie potvrdily, že při nákupu potravin je nejlépe pouštět hudbu s volnějším tempem. Potom zákazníci nakoupí skoro o 40 procent více zboží.

Oblečení, např. džíny se dobře prodávají při hlasité hudbě. Levné zboží se také lépe prodává v hlučnějším prostředí, protože strávíte mnohem méně času zjišťováním kvality produktů.

Nechoďte do nákupních center hladoví

Studie týkající se prodeje pečiva a cukrovinek potvrdila, že objem prodeje vzrostl, pokud zákazníci ucítili vůni z obchodu už z velké dálky. Mnoho pekáren a cukráren pak umístilo ventilaci přímo nad vchody do prodejen.

Buďte všímaví k dalším různým trikům

Prostor v nákupních centrech je velmi dobře promyšlený. Některé komplexy využívají nepravidelné chodby, aby nás zdezorientovaly a udržely uvnitř nákupního centra.

Jiné využívají tvrdé podlahové krytiny v uličkách a koberce nebo měkké materiály uvnitř obchodů.

Pokud chceme mít pocit pohodlí, budeme nevědomky trávit co nejvíce času právě uvnitř obchůdků. Některé obchody s oblečením využívají zrcadla, která zeštíhlují. Dalším velkým lákadlem jsou různé akce a slevy.

Varování

Pro zajímavost uvádíme ještě pár položek ze semináře pro obchodníky. Myslím, že je z textu zřejmé, že obchody a obchodní centra mají ještě mnoho “záludností”, o kterých možná ani nevíme. Seminář s názvem Triky pro maloobchodníky nabízí v rámci semináře i tyto okruhy:

Jak můžete umístěním zboží v regálech prodat až o 50% více zboží.

Jak zdržet zákazníka v prodejně co nejdéle a zvýšit tak jeho objem nákupu.

Jak může umístění zboží vpravo nebo vlevo ovlivnit prodej zboží až šestinásobně.

Jak uspořádat prostor kolem pokladen a prodat další položky.

Kdy zákazníci nákupních center nakupují impulzivně a jak je v tom můžete podpořit.

Co je to naplánovaný nákup a jak můžete ovlivnit to, aby zákazník nakoupil i zboží, který neměl v plánu.

Výsledek studie

Podle studií existuje 6 důvodů, proč do nákupních center chodíme. Je to atraktivita samotného centra, únik od každodenních starostí, touha objevovat, příjemný pocit pohlcení a zapomnění na čas, možnost mít přehled o novinkách a být ve společenském prostředí.